Hoe vier retailers strijden om werelddominantie | RetailDetail

Hoe vier retailers strijden om werelddominantie

Hoe vier retailers strijden om werelddominantie

Om de enorme Chinese markt te veroveren, rekent Walmart op een strategisch partnership met JD.com, terwijl Amazon zijn toevlucht zoekt bij Alibaba. Een echte titanenstrijd is losgebroken, en niet alleen in China. 

Snelle groei

E-commerce en mobiele betalingen groeien nergens ter wereld zo snel als in China: een bijzonder interessante, maar ook heel moeilijke markt. De grote retailgroepen kijken er met veel belangstelling naar, maar ze krijgen er slechts moeizaam een stevige voet aan de grond. Dat ondervond ook Walmart, al sinds 1996 in China aanwezig onder de banners Walmart en Sam’s Club. Online opende Walmart China www.samsclub.cn, lanceerde het een ‘Walmart To Go’ app (inclusief mobiele betaalfunctie) en nam het de lokale e-commerce speler Yihaodian over. 

 

Mooi, maar onvoldoende voor CEO Doug McMillon, die stelt dat Walmart absoluut moet slagen in een markt waar de komende vijf jaar zo’n 25% van de globale retailgroei vandaan zal komen. Hij zag snel in dat Yihaodian met een marktaandeel van 1,3% niet op kan tegen de 23% van JD.com of de 58% van Alibaba. 

 

Strategische participatie

Om zijn impact op de enorme Chinese markt te vergroten, heeft Walmart daarom besloten om zijn aandelen Yihaodian te ruilen voor een strategische participatie in JD.com, de grootste rivaal van Alibaba en een van de snelst groeiende B2C e-commerce bedrijven in China. De onderneming groeit met zo’n 40% per jaar en stevent af op een omzet van 35 miljard euro tegen het einde van dit jaar. 

 

De minderheidsparticipatie werd vorige maand nog opgetrokken van 5,9% naar 10,8%: zo werd Walmart de derde grootste aandeelhouder van JD.com, na oprichter Richard Liu en Tencent (zeg maar de Chinese tegenhanger van Facebook, met een indrukwekkende beurskapitalisatie van bijna 260 miljard dollar).

 

Walmart en JD.com werken momenteel in China samen aan drie interessante projecten: ten eerste heeft Walmart een exclusieve Sam's Club geopend op het krachtige online platform van JD.com, waardoor consumenten bijna overal in China nu de producten van Sam’s Club kunnen bestellen en ze vaak al dezelfde dag of de dag daarop thuis ontvangen. Zo krijgt Walmart toegang tot een enorme onontgonnen markt. Daarbovenop zal Sam’s Club nog minstens twintig bijkomende fysieke winkels openen in China, tegen 2019. 

 

Voeding online

Een tweede project betreft de opening van de Walmart Global Imports Store op het JD Worldwide platform. Hier kunnen Chinese consumenten rechtstreeks in de Verenigde Staten, Japan en het Verenigd Koninkrijk producten van Walmart bestellen en thuis geleverd te krijgen via het logistieke netwerk van JD.com.

 

Ten derde is er een samenwerking met New Dada, een lowcost bezorgdienst naar het voorbeeld van Uber en InstaCart. New Dada is het resultaat van een joint venture tussen JD Daojia (de online supermarkt van JD.com) en logistiek dienstverlener Dada. In meer dan 20 Chinese Walmartwinkels kunnen consumenten (verse) voeding online bestellen en binnen de twee uur aan huis laten leveren. Dat is geen fait divers: al meer dan 50% van de Chinese consumenten heeft online voeding gekocht, tegenover slechts 10% in de VS. De ruime ervaring van JD.com met de distributie van verse voeding betekent een competitief voordeel tegenover Alibaba. Misschien is dat één van de redenen waarom Alibaba nu ook een Chinese supermarktketen overneemt? Het wordt een boeiend gevecht. 

 

India en Europa in het vizier

Het is interessant om de initiatieven van Walmart in China te bekijken in het licht van de wereldwijde concurrentie tussen een handvol grote retailgroepen, die niets minder dan werelddominantie nastreven. Amazon kan immers niet achterblijven: de grote Amerikaanse concurrent van Walmart geraakt op eigen kracht evenmin verder dan anderhalf procent marktaandeel in China. Een eerste stap om daaraan te verhelpen is een Amazon webshop op Tmall, de marktplaats van Alibaba. Voorlopig met beperkte impact.

 

China is niet het enige slagveld waarop de grote retailgroepen strijd leveren: wat te denken van India, dat eerder dit jaar de deur verder opende voor buitenlandse e-commerce-investeerders? Walmart is in gesprek met Flipkart, de grootste e-commercespeler in India, terwijl ook Amazon en Alibaba hier de messen slijpen.

 

Dezelfde giganten kijken intussen ook steeds nadrukkelijker naar Europa. Walmart heeft een pied à terre in het VK, Amazon pakt naast het VK onder andere Duitsland en Frankrijk aan, Alibaba opende verschillende Europese kantoren, waaronder eentje voor de Benelux. Worden de Europese retailers binnenkort onder de voet gelopen? Fasten your seatbelts…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.