Holding boven cadeauketen Expo failliet, franchisers gaan door

Holding boven cadeauketen Expo failliet, franchisers gaan door

Expo Retail Holding, eigenaar van de keten EXPO, maakte dinsdag bekend dat het het faillissement heeft aangevraagd aan de rechtbank van Breda. Doordat de keten een tiental falende franchisevestigingen heeft moeten overnemen, kan de holding niet meer aan haar financiële verplichtingen voldoen. De 23 franchisenemers in Nederland en zes franchisenemers in België gaan wel gewoon door.

Te weinig toekomstperspectief volgens holding

"Ondanks de succesvolle ontwikkeling van het nieuwe EXPO-concept kwamen er, mede door de invloed van de recessie, minder kopende klanten naar de winkels", verklaart Expo in een persbericht. In de afgelopen periode moest al een tiental franchisenemers gedwongen of vrijwillig de activiteiten staken wegens dalende omzetten. Contractueel was Expo Retail Holding hierdoor echter telkens verplicht de verlieslatende winkels over te nemen en te exploiteren als bedrijfswinkels.  

 

Het zijn die overnames die de holding de das om hebben gedaan. "Grote financiële inspanningen van de aandeelhouders ten spijt is de onderneming niet in staat gebleken een winstgevende exploitatie te realiseren. Gezien de recessie en de toenemende druk van financiers is er te weinig toekomstperspectief," klinkt het in Breda. Aangezien de aandeelhouders uiteindelijk hebben besloten geen verdere financiering te verschaffen, kan Expo niet meer voldoen aan haar financiële verplichtingen en is het faillissement onafwendbaar.

 

Franchisers: 'Wij zullen doorgaan'

Het faillissement betreft echter enkel de Nederlandse vennootschappen van het bedrijf: de 23 franchisewinkels in Nederland, zes franchisewinkels in België, de bedrijfswinkels in Duitsland en België en vijf EXPO shop-in-shops bij Free Record Shop zijn niet in het faillissement betrokken.

 

De franchisenemers van de cadeauketen zeggen zelfs beter af te zijn zonder de houdersmaatschappij: "We wijten de problemen bij Expo toch vooral aan het feit dat de nieuwe aandeelhouders te weinig voeling hadden met de cadeaubranche. Daarbij werd vergeten om die winkel te blijven, waar iedereen altijd wel iets leuks of origineels vindt om te geven of te hebben. Ook werd onvoldoende snel ingespeeld op de behoefte van klanten om via een internetsite en sociale media met elkaar in contact te zijn."

 

Hun vestigingen zullen dus gewoon open blijven, en de consument zal volgens hen geen hinder ondervinden van de problemen hogerop. Voor de levering van producten waren de zelfstandige uitbaters naar eigen zeggen slechts in geringe mate afhankelijk van de failliete organisatie. Wel is het mogelijk dat naar een nieuwe merknaam zal worden gezocht.

 

Expo Retail Holding is voor 80% eigendom van Free Record Shop Holding. De overige ondernemingen die tot de Free Record Shop groep behoren, ondervinden geen gevolgen van het aangevraagde faillissement.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top