Holding boven cadeauketen Expo failliet, franchisers gaan door

Holding boven cadeauketen Expo failliet, franchisers gaan door

Expo Retail Holding, eigenaar van de keten EXPO, maakte dinsdag bekend dat het het faillissement heeft aangevraagd aan de rechtbank van Breda. Doordat de keten een tiental falende franchisevestigingen heeft moeten overnemen, kan de holding niet meer aan haar financiële verplichtingen voldoen. De 23 franchisenemers in Nederland en zes franchisenemers in België gaan wel gewoon door.

Te weinig toekomstperspectief volgens holding

"Ondanks de succesvolle ontwikkeling van het nieuwe EXPO-concept kwamen er, mede door de invloed van de recessie, minder kopende klanten naar de winkels", verklaart Expo in een persbericht. In de afgelopen periode moest al een tiental franchisenemers gedwongen of vrijwillig de activiteiten staken wegens dalende omzetten. Contractueel was Expo Retail Holding hierdoor echter telkens verplicht de verlieslatende winkels over te nemen en te exploiteren als bedrijfswinkels.  

 

Het zijn die overnames die de holding de das om hebben gedaan. "Grote financiële inspanningen van de aandeelhouders ten spijt is de onderneming niet in staat gebleken een winstgevende exploitatie te realiseren. Gezien de recessie en de toenemende druk van financiers is er te weinig toekomstperspectief," klinkt het in Breda. Aangezien de aandeelhouders uiteindelijk hebben besloten geen verdere financiering te verschaffen, kan Expo niet meer voldoen aan haar financiële verplichtingen en is het faillissement onafwendbaar.

 

Franchisers: 'Wij zullen doorgaan'

Het faillissement betreft echter enkel de Nederlandse vennootschappen van het bedrijf: de 23 franchisewinkels in Nederland, zes franchisewinkels in België, de bedrijfswinkels in Duitsland en België en vijf EXPO shop-in-shops bij Free Record Shop zijn niet in het faillissement betrokken.

 

De franchisenemers van de cadeauketen zeggen zelfs beter af te zijn zonder de houdersmaatschappij: "We wijten de problemen bij Expo toch vooral aan het feit dat de nieuwe aandeelhouders te weinig voeling hadden met de cadeaubranche. Daarbij werd vergeten om die winkel te blijven, waar iedereen altijd wel iets leuks of origineels vindt om te geven of te hebben. Ook werd onvoldoende snel ingespeeld op de behoefte van klanten om via een internetsite en sociale media met elkaar in contact te zijn."

 

Hun vestigingen zullen dus gewoon open blijven, en de consument zal volgens hen geen hinder ondervinden van de problemen hogerop. Voor de levering van producten waren de zelfstandige uitbaters naar eigen zeggen slechts in geringe mate afhankelijk van de failliete organisatie. Wel is het mogelijk dat naar een nieuwe merknaam zal worden gezocht.

 

Expo Retail Holding is voor 80% eigendom van Free Record Shop Holding. De overige ondernemingen die tot de Free Record Shop groep behoren, ondervinden geen gevolgen van het aangevraagde faillissement.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top