Holland & Barrett in Russische handen | RetailDetail

Holland & Barrett in Russische handen

Holland & Barrett in Russische handen
Shutterstock

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

Drie keer jaaromzet

Mikhail Fridman telt 1,8 miljard pond (twee miljard euro) neer voor Holland & Barrett, fors meer dan de bedragen die de voorbije dagen genoemd werden. Zo wilde AS Watson ‘slechts’ 1,15 miljard euro betalen bij een overname. Fridman is één van de rijkste mannen in Rusland, die zoals veel rijke Russen zijn geld verdiende in de olie-industrie. Met zijn investeringsmaatschappij is hij ook actief in energie en telecom. Zo is hij onder andere grootaandeelhouder van telecombedrijf Vimpelcom.

 

Officieel is het beleggingsfonds L1 Retail, dat door hem geleid wordt, dat Holland & Barrett toevoegt aan zijn portfolio. Dat fonds, met een waarde van meer dan 2,5 miljard euro, werd vorig jaar opgezet om aankopen te doen in de Europese retailsector.

 

Holland & Barrett beschikt wereldwijd over 1.400 winkels in 16 landen, waarvan meer dan de helft van de filialen in eigen beheer zich in het Verenigd Koninkrijk bevindt. Vorig jaar haalde het een omzet van ongeveer 610 miljoen pond (700 miljoen euro). De nieuwe eigenaar telt dus drie keer de jaaromzet neer voor de overname. Dat is fors meer dan het sectorgemiddelde van 0,75 keer de jaaromzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.