Home of Retail is open: bekijk de foto’s!

Home of Retail is open: bekijk de foto’s!
Home of Retail

Op 7 juni vond de officiële opening plaats van Home of Retail, het nieuwe kennisplatform van RetailDetail. Hier vind je de eerste beelden van een goed gevulde dag met rondleidingen, workshops, seminars en een feestelijke receptie. 

Het winkelen van morgen

Home of Retail is een uniek co-creatieplatform dat retailers, fabrikanten en toeleveranciers samenbrengt om te bouwen aan het winkelen van morgen. Meer dan ooit immers hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. Antwerps Schepen Koen Kennis, die het kenniscentrum officieel opende, toonde zich verheugd dat Home of Retail zich vestigt in de toonaangevende winkelstad die Antwerpen is.  


De blikvanger van Home of Retail is de 1200 vierkante meter grote belevingsruimte anyVille waar bezoekers met alle zintuigen beleven hoe consumenten in de nabije toekomst zullen shoppen. Het parcours start in een futuristisch appartement met intelligente apparatuur zoals de Amazon Home voice assistant en de slimme koelkast van Samsung. In de winkelstraat met pop-ups ontdek je de kapper en de koffieshop van de toekomst, en zelfs een heuse virtual reality store. Een fullbodyscan meet perfect je kledijmaten. In de department store kan je kennismaken met uiteenlopende toepassingen: robots, interactieve spiegels, 3D-printers, analysetools die winkelgedrag in kaart brengen…
 

Concurrentiepositie versterken

Maar Home of Retail is meer dan een bezoekerscentrum. Het project doet aan onderzoek, publiceert white papers, en vertaalt die kennis en ervaring ook naar de praktijk in expertgroepen en workshops met geaccrediteerde consultants. Het concept wordt mede aangestuurd door de vzw 'Future of Shopping' waarin retailers zelf aan het stuur zitten om samen hun uitdagingen en vraagstukken aan te pakken. Voorzitter van deze vzw is Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo


"We verenigen retailers, partners, scale-ups, universiteiten, experten, verenigingen, steden en gemeenten om in co-creatie aan de toekomst te werken zodat ze hun concurrentiepositie kunnen versterken", zegt medeoprichter Jorg Snoeck van RetailDetail. De timing is perfect, nu er na de e-commerceboom een nieuwe golf van digitalisering zit aan te komen met artificiële intelligentie, robotisering, IoT, augmented en virtual reality. Deze trein mogen retailers in geen geval missen. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top