Home of Retail is open: bekijk de foto’s!

Home of Retail is open: bekijk de foto’s!
Home of Retail

Op 7 juni vond de officiële opening plaats van Home of Retail, het nieuwe kennisplatform van RetailDetail. Hier vind je de eerste beelden van een goed gevulde dag met rondleidingen, workshops, seminars en een feestelijke receptie. 

Het winkelen van morgen

Home of Retail is een uniek co-creatieplatform dat retailers, fabrikanten en toeleveranciers samenbrengt om te bouwen aan het winkelen van morgen. Meer dan ooit immers hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. Antwerps Schepen Koen Kennis, die het kenniscentrum officieel opende, toonde zich verheugd dat Home of Retail zich vestigt in de toonaangevende winkelstad die Antwerpen is.  


De blikvanger van Home of Retail is de 1200 vierkante meter grote belevingsruimte anyVille waar bezoekers met alle zintuigen beleven hoe consumenten in de nabije toekomst zullen shoppen. Het parcours start in een futuristisch appartement met intelligente apparatuur zoals de Amazon Home voice assistant en de slimme koelkast van Samsung. In de winkelstraat met pop-ups ontdek je de kapper en de koffieshop van de toekomst, en zelfs een heuse virtual reality store. Een fullbodyscan meet perfect je kledijmaten. In de department store kan je kennismaken met uiteenlopende toepassingen: robots, interactieve spiegels, 3D-printers, analysetools die winkelgedrag in kaart brengen…
 

Concurrentiepositie versterken

Maar Home of Retail is meer dan een bezoekerscentrum. Het project doet aan onderzoek, publiceert white papers, en vertaalt die kennis en ervaring ook naar de praktijk in expertgroepen en workshops met geaccrediteerde consultants. Het concept wordt mede aangestuurd door de vzw 'Future of Shopping' waarin retailers zelf aan het stuur zitten om samen hun uitdagingen en vraagstukken aan te pakken. Voorzitter van deze vzw is Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo


"We verenigen retailers, partners, scale-ups, universiteiten, experten, verenigingen, steden en gemeenten om in co-creatie aan de toekomst te werken zodat ze hun concurrentiepositie kunnen versterken", zegt medeoprichter Jorg Snoeck van RetailDetail. De timing is perfect, nu er na de e-commerceboom een nieuwe golf van digitalisering zit aan te komen met artificiële intelligentie, robotisering, IoT, augmented en virtual reality. Deze trein mogen retailers in geen geval missen. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top