Hudson’s Bay maakt fors verlies in derde kwartaal | RetailDetail

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Orkanen

De totale omzet van Hudson’s Bay kwam in het derde kwartaal uit op 3,16 miljard Canadese dollar (2,1 miljard euro): een daling van 4,2% ten opzichte van 2016, toen er 3,3 miljard dollar werd opgehaald. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetdaling van 3,2%.

 

Hudson’s Bay wees voor de slechte vergelijkbare omzet naar de naweeën van orkanen in Texas, Florida en Puerto Rico, en daarnaast kreeg het ook gewoon minder klanten over de vloer en voerde het meer promoties.

 

Marge opdrijven

Ook de winstcijfers kregen opnieuw een ferme tik: in 2017 steeg het nettoverlies zo van 125 miljoen dollar naar 243 miljoen dollar (160 miljoen euro). Het is ondertussen al het zevende kwartaal op rij dat er sprake is van verliescijfers. Op de Canadese beurs kreeg het aandeel na de bekendmaking van de cijfers een klap van maar liefst 16%.

 

Het bedrijf hoopt in de toekomst de marges op te drijven door minder producten in stock te houden, waardoor het ook minder vaak kortingen moet geven om overtollige inventaris van de hand te doen. In de komende jaren zal het tevens meer investeren worden in de online verkoop, die in het derde kwartaal met slechts 2,1% groeide. Er zullen daarnaast fikse besparingen worden doorgevoerd, waarvan de effecten vooral volgend jaar zichtbaar worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.