Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug | RetailDetail

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug
Shutterstock

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

 

Geen 20, maar 15 vestigingen

De eerste winkel die de komende weken de deuren opent, is die in Enschede: daar zijn klanten vanaf 8 maart welkom. Een weekje later, op 15 maart, is het de beurt aan Amersfoort. Op de winkel in Haarlem is het nog wachten tot 5 april. Algemeen directeur Stefaan Le Clair is “zeer verheugd op meer locaties in Nederland Hudson's Bay-warenhuizen te openen en de Nederlandse consument kennis te laten maken met ons Hudson’s Bay-concept. Sinds de eerste openingen hebben wij de winkelervaring verder ontwikkeld om aan te blijven sluiten bij de wensen van de consument.”

 

Langs de andere kant heeft Hudson’s Bay de ambities in Nederland al een stuk teruggeschroefd: oorspronkelijk had het Canadese bedrijf het plan om twintig vestigingen te openen in Nederland, maar dat aantal wordt nu teruggebracht tot vijftien.

 

Werk in Amsterdam

“Wij hebben besloten om ons voorlopig op deze vijftien steden te concentreren”, zegt Le Clair aan het AD. “Wat we willen doen, willen we daar heel goed doen.” De winkel in Haarlem wordt alvast voorlopig de laatste die de deuren opent. Dat is slecht nieuws voor een aantal steden die hoopten dat Hudson’s Bay bij hen het gat van het failliete V&D zou invullen.

 

Le Clair wil niet spreken van tegenvallende resultaten, maar geeft wel toe dat de verwachtingen nog niet gehaald worden. “De verkopen vallen mij niet tegen. We zijn pas vijf maanden bezig. In die korte tijd hebben we met een compleet nieuw team een ongelooflijke prestatie neergezet. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Vooral in Amsterdam; daar hadden we meer van verwacht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.