Huismerken stuwen Zooplus naar anderhalf miljard euro omzet

Mopshond met speelgoed kip in zijn poten
Shutterstock.com

Dierenproductenwebshop Zooplus heeft in 2019 de kaap van anderhalf miljard euro omzet gerond: het bedrijf groeide vorig jaar met 14% dankzij sterk presterende huismerken.

 

Eigen merkaanbod

Zooplus bevestigt zijn positie als grootste dierenwebshop met een recordomzet van 1,52 miljard euro in 2019: uit de voorlopige jaarresultaten blijkt dat de onlineretailer een omzetstijging van 14% optekende, goed voor 182 miljoen euro meer. Het bedrijf presteert daarmee in lijn met de verwachtingen.

 

De groei is volgens Zooplus vooral te danken aan de eigen merken, die een steeds groter aandeel krijgen. Behalve betere marges en snellere vermarkting, zijn huismerken ook handig om snel in te spelen op consumententrends, vertelt algemeen directeur Robert Damen aan Twinkle.

 

"Dankzij de data weten we precies wat klanten missen", aldus Damen. "Met private label vullen we niches in food, bijvoorbeeld waar het gaat om intoleranties. Daarnaast vullen we gaten in het non-food assortiment, waarbij je moet denken aan bepaalde basics of kleuren."

 

Meer dienstverlening

Zooplus heeft 3,1 miljoen nieuwe klanten weten aan te trekken, maar verwacht dat nog meer consumenten de stap naar e-commerce zullen zetten: de ‘pure player’ hoopt dat over 5 à 10 jaar de helft van alle dierenbenodigdheden online worden gekocht. Nu ligt dat aandeel tussen de 15 en 20%.

 

Naar de toekomst toe wil de dierenwinkel meer inzetten op dienstverlening, zoals via samenwerkingen met dierenartsen, trimsalons en asielen. Ook denkt het bedrijf nog meer aanwezig te kunnen zijn in elke levensfase van huisdieren, van geboorte tot levenseinde.