Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven | RetailDetail

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks hebben geweigerd in te gaan op een uitnodiging van het Nederlandse parlement om uitleg te komen geven over hun belastingontduiking via zogenaamde brievenbusfirma's in Nederland. Ze volgend daarmee het voorbeeld van Google en Promogroup. Enkel trustmaatschappij TMF heeft de brief positief beantwoord en zal dus een bezoekje brengen aan Den Haag.

Belastingen drukken

Al die bedrijven werken in Nederland met brievenbusfirma's, waarin ze delen van hun bedrijf onderbrengen, om zo minder belastingen te moeten betalen. Zo staat het logo van Starbucks geregistreerd in Nederland en bewandelt ook de inkoop van koffie dezelfde weg. Zo kan het de belastingen in het Verenigd Koninkrijk flink drukken: slechts 8,6 miljoen pond (10,2 miljoen euro) op een totale omzet van 3,4 miljard pond (4 miljard euro).

 

Ook Ikea gebruikt dezelfde achterpoortjes. Zij hebben hun merkrechten in een stichting ondergebracht in Nederland, zodat winkels uit andere landen daarvoor moeten betalen en zo minder belastingen moeten afgeven.

 

"Schoffering van het parlement"

De weigering van de bedrijven om voor het Nederlands parlement te komen, is bij enkele politici niet in goede aarde gevallen. GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver, mede-initiatiefnemer van de hoorzitting, zegt in de Volkskrant dat "het negeren van de uitnodiging een schoffering is van het parlement". Mede omwille van het maatschappelijke debat dat momenteel gaande is over belastingontduiking vindt hij het "een kwalijke zaak als de bedrijven die de motieven kunnen toelichten, verstek laten gaan," zo zegt hij in de Volkskrant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.