Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks hebben geweigerd in te gaan op een uitnodiging van het Nederlandse parlement om uitleg te komen geven over hun belastingontduiking via zogenaamde brievenbusfirma's in Nederland. Ze volgend daarmee het voorbeeld van Google en Promogroup. Enkel trustmaatschappij TMF heeft de brief positief beantwoord en zal dus een bezoekje brengen aan Den Haag.

Belastingen drukken

Al die bedrijven werken in Nederland met brievenbusfirma's, waarin ze delen van hun bedrijf onderbrengen, om zo minder belastingen te moeten betalen. Zo staat het logo van Starbucks geregistreerd in Nederland en bewandelt ook de inkoop van koffie dezelfde weg. Zo kan het de belastingen in het Verenigd Koninkrijk flink drukken: slechts 8,6 miljoen pond (10,2 miljoen euro) op een totale omzet van 3,4 miljard pond (4 miljard euro).

 

Ook Ikea gebruikt dezelfde achterpoortjes. Zij hebben hun merkrechten in een stichting ondergebracht in Nederland, zodat winkels uit andere landen daarvoor moeten betalen en zo minder belastingen moeten afgeven.

 

"Schoffering van het parlement"

De weigering van de bedrijven om voor het Nederlands parlement te komen, is bij enkele politici niet in goede aarde gevallen. GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver, mede-initiatiefnemer van de hoorzitting, zegt in de Volkskrant dat "het negeren van de uitnodiging een schoffering is van het parlement". Mede omwille van het maatschappelijke debat dat momenteel gaande is over belastingontduiking vindt hij het "een kwalijke zaak als de bedrijven die de motieven kunnen toelichten, verstek laten gaan," zo zegt hij in de Volkskrant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Primera opent 500e winkel

13/10/2017

Op 14 oktober opent Primera zijn 500e vestiging. Die eer is weggelegd voor ondernemer Remco Pol, die in het winkelcentrum De Driehoek in Oldenzaal zijn tweede winkel zal openen: voor de hele keten al de veertiene opening dit jaar.

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Brits bedrijf neemt Intertoys en Bart Smit over

12/10/2017

Blokker Holding heeft met de Britse investeerder Alteri een overnemer gevonden voor speelgoedketen Intertoys en diens winkels van Bart Smit. De verkoop van de winkels is deel van de nieuwe strategie van Blokker Holding.

Wie wint de VEDIS Retail Scriptieprijs 2017?

11/10/2017

Retailorganisatie VEDIS Retail heeft de shortlist bekendgemaakt voor de Scriptieprijs 2017. De winnares (want op de shortlist staan alleen vrouwen) van de prijs en de bijhorende som van 3000 euro wordt op 2 november bekend gemaakt. 

Back to top