Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven | RetailDetail

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks hebben geweigerd in te gaan op een uitnodiging van het Nederlandse parlement om uitleg te komen geven over hun belastingontduiking via zogenaamde brievenbusfirma's in Nederland. Ze volgend daarmee het voorbeeld van Google en Promogroup. Enkel trustmaatschappij TMF heeft de brief positief beantwoord en zal dus een bezoekje brengen aan Den Haag.

Belastingen drukken

Al die bedrijven werken in Nederland met brievenbusfirma's, waarin ze delen van hun bedrijf onderbrengen, om zo minder belastingen te moeten betalen. Zo staat het logo van Starbucks geregistreerd in Nederland en bewandelt ook de inkoop van koffie dezelfde weg. Zo kan het de belastingen in het Verenigd Koninkrijk flink drukken: slechts 8,6 miljoen pond (10,2 miljoen euro) op een totale omzet van 3,4 miljard pond (4 miljard euro).

 

Ook Ikea gebruikt dezelfde achterpoortjes. Zij hebben hun merkrechten in een stichting ondergebracht in Nederland, zodat winkels uit andere landen daarvoor moeten betalen en zo minder belastingen moeten afgeven.

 

"Schoffering van het parlement"

De weigering van de bedrijven om voor het Nederlands parlement te komen, is bij enkele politici niet in goede aarde gevallen. GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver, mede-initiatiefnemer van de hoorzitting, zegt in de Volkskrant dat "het negeren van de uitnodiging een schoffering is van het parlement". Mede omwille van het maatschappelijke debat dat momenteel gaande is over belastingontduiking vindt hij het "een kwalijke zaak als de bedrijven die de motieven kunnen toelichten, verstek laten gaan," zo zegt hij in de Volkskrant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

De eerste winkel van Hema in Berlijn heeft de deuren geopend. Het is de 15e winkel van Hema in Duitsland, dat er een belangrijke groeimarkt ziet. Nog in juli opent de tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.