Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven | RetailDetail

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks hebben geweigerd in te gaan op een uitnodiging van het Nederlandse parlement om uitleg te komen geven over hun belastingontduiking via zogenaamde brievenbusfirma's in Nederland. Ze volgend daarmee het voorbeeld van Google en Promogroup. Enkel trustmaatschappij TMF heeft de brief positief beantwoord en zal dus een bezoekje brengen aan Den Haag.

Belastingen drukken

Al die bedrijven werken in Nederland met brievenbusfirma's, waarin ze delen van hun bedrijf onderbrengen, om zo minder belastingen te moeten betalen. Zo staat het logo van Starbucks geregistreerd in Nederland en bewandelt ook de inkoop van koffie dezelfde weg. Zo kan het de belastingen in het Verenigd Koninkrijk flink drukken: slechts 8,6 miljoen pond (10,2 miljoen euro) op een totale omzet van 3,4 miljard pond (4 miljard euro).

 

Ook Ikea gebruikt dezelfde achterpoortjes. Zij hebben hun merkrechten in een stichting ondergebracht in Nederland, zodat winkels uit andere landen daarvoor moeten betalen en zo minder belastingen moeten afgeven.

 

"Schoffering van het parlement"

De weigering van de bedrijven om voor het Nederlands parlement te komen, is bij enkele politici niet in goede aarde gevallen. GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver, mede-initiatiefnemer van de hoorzitting, zegt in de Volkskrant dat "het negeren van de uitnodiging een schoffering is van het parlement". Mede omwille van het maatschappelijke debat dat momenteel gaande is over belastingontduiking vindt hij het "een kwalijke zaak als de bedrijven die de motieven kunnen toelichten, verstek laten gaan," zo zegt hij in de Volkskrant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Back to top