Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks weigeren uitleg over belastingontduiking te geven

Ikea en Starbucks hebben geweigerd in te gaan op een uitnodiging van het Nederlandse parlement om uitleg te komen geven over hun belastingontduiking via zogenaamde brievenbusfirma's in Nederland. Ze volgend daarmee het voorbeeld van Google en Promogroup. Enkel trustmaatschappij TMF heeft de brief positief beantwoord en zal dus een bezoekje brengen aan Den Haag.

Belastingen drukken

Al die bedrijven werken in Nederland met brievenbusfirma's, waarin ze delen van hun bedrijf onderbrengen, om zo minder belastingen te moeten betalen. Zo staat het logo van Starbucks geregistreerd in Nederland en bewandelt ook de inkoop van koffie dezelfde weg. Zo kan het de belastingen in het Verenigd Koninkrijk flink drukken: slechts 8,6 miljoen pond (10,2 miljoen euro) op een totale omzet van 3,4 miljard pond (4 miljard euro).

 

Ook Ikea gebruikt dezelfde achterpoortjes. Zij hebben hun merkrechten in een stichting ondergebracht in Nederland, zodat winkels uit andere landen daarvoor moeten betalen en zo minder belastingen moeten afgeven.

 

"Schoffering van het parlement"

De weigering van de bedrijven om voor het Nederlands parlement te komen, is bij enkele politici niet in goede aarde gevallen. GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver, mede-initiatiefnemer van de hoorzitting, zegt in de Volkskrant dat "het negeren van de uitnodiging een schoffering is van het parlement". Mede omwille van het maatschappelijke debat dat momenteel gaande is over belastingontduiking vindt hij het "een kwalijke zaak als de bedrijven die de motieven kunnen toelichten, verstek laten gaan," zo zegt hij in de Volkskrant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top