ING duwt consumentenvertrouwen omlaag tot niveau 2014 | RetailDetail

ING duwt consumentenvertrouwen omlaag tot niveau 2014

ING duwt consumentenvertrouwen omlaag tot niveau 2014

Het Belgische consumentenvertrouwen is in oktober 2016 nog verder gedaald en zit nu op het niveau van eind 2014. De bekendmaking van enkele grote bedrijfsreorganisaties is hieraan niet vreemd.

Slecht nieuws weegt door

In september ging de barometer van de Nationale Bank van -4 naar -10 en kwam zo weer op het niveau van september 2015 terecht. In oktober verslechterde de toestand verder tot – 13: het was geleden van eind 2014 dat de graadmeter nog zo fel doorzakte. De bijkomende daling van het consumentenvertrouwen volgt op de bekendmaking van verdere herstructureringen in de financiële sector, waar vooral ING aankondigde zwaar te saneren. Eerder deden ook AXA en P&V dat.

 

Het nieuws had zijn weerslag op het gemoed van de consument: zijn prognoses over de evolutie van de algemene economische toestand en die van de werkloosheid werden minder rooskleurig. Dat was ook zo voor de inschatting van zijn persoonlijke financiële toestand, alleen zijn spaargedrag zou erop vooruitgaan.

 

De Nationale Bank meet elke maand het consumentenvertrouwen via een enquête bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten en wat ze verwachten voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.