Inkomsten Lego stijgen dankzij Azië

Inkomsten Lego stijgen dankzij Azië

Mede door een groeiende vraag naar de bekende bouwstenen van Lego in Azië, zijn de inkomsten van het bedrijf met 13% gestegen in het eerste halfjaar van 2013. Lego komt daarmee op plek twee in de wereldwijde speelgoedmarkt, na Mattel.

Stijging nettowinst

Dankzij die grote stijging in inkomsten, heeft ook de nettowinst van Lego een flinke opmars gemaakt: die ging met 18 procent omhoog. De omzet kwam voor de eerste zes maanden van 2013 uit op 10,3 miljard Deense kronen (1,38 miljard euro). De nettowinst steeg van 2,01 miljard Deense kronen (270 miljoen euro) naar 2,38 miljard Deense kronen (320 miljoen euro) voor diezelfde periode.

 

Trage start grootste markten, sterk in Azië

Nochtans zegt Lego dat haar grootste markten - Europa, Noord-Amerika en Japan - een trage start hebben genomen dit jaar. "Ondanks deze moeilijke dynamiek, geven onze cijfers aan dat de verkopen van Lego-producten in de eerste helft van 2013 globaal met 9 procent stegen", zegt CEO Joergen Vig Knudstorp.

 

In Azië gingen de verkopen dan ook heel goed. Vooral de thematische reeksen, zoals Legends of Chima (die samen met een videogame worden verkocht), lopen heel goed in die regio. "We hebben recent ons regionaal hoofdkantoor voor Azië in Singapore gevestigd en vanaf volgend jaar beginnen we met de constructie van onze lokale productiefaciliteiten in China", voegde CFO John Goodwin daar nog aan toe.

Tags: