Instagram test nieuwe verkoopmogelijkheden

Instagram test nieuwe verkoopmogelijkheden

Instagram heeft nieuwe verkoopmogelijkheden aangekondigd op zijn blog: een aantal merken hebben momenteel de mogelijkheid om hun afbeeldingen met een speciale tag aan te duiden, waardoor hun volgers het product rechtstreeks kunnen kopen.

Drempel tot aankoop verlagen

Voorlopig is de test wel beperkt tot twintig Amerikaanse merken, zoals Kate Spade, JackThreads en Warby Parker. Wanneer zij de nieuwe tag gebruiken, komt er een nieuw icoontje bij de afbeelding te staan. Wanneer een gebruiker van Instagram daarop klikt, krijgt die meer informatie over het product en komt er ook met een ‘shop now’-knop in beeld. Die leidt de bezoeker rechtstreeks naar de kassa van de webwinkel van het merk.

 

Instagram maakte het eerder al mogelijk om advertenties te plaatsen van waaruit gebruikers van de app een rechtstreekse aankoop kunnen doen, maar het gaat nu dus nog een stap verder. Veel merken gebruiken Instagram al als een soort etalage, maar de stap naar een aankoop was voor veel gebruikers nog te groot. Instagram hoopt die drempel nu voldoende verlagen.

 

Daarnaast wil het netwerk gebruikers in de toekomst ook de mogelijkheid geven om content die ze tegenkomen op te slaan, zodat ze nog kunnen nadenken over hun aankoop. Uit onderzoek blijkt immers dat slechts één op de vijf aankopen binnen één dag wordt gedaan en dat consumenten over het algemeen dus enkele dagen nodig hebben om over te gaan tot een aankoop.