Investeerder moet Selexyz redden

Investeerder moet Selexyz redden
Selexyz is in gesprek met een investeerder die de toekomst van het bedrijf voor de lange termijn moet garanderen. De keten van boekhandels hoopt de gesprekken de komende weken af te ronden.

Volgens Selexyz, bekend van boekhandels als Donner in Rotterdam, Scheltema in Amsterdam en Verwijs in Den Haag, gaat het om een strategische investering, waarmee het voortbestaan van de boekwinkels is gewaarborgd. De raad van commissarissen en het interim-management verwachten medio maart definitief uitsluitsel te geven. De groep met 15 boekwinkels kampt al enige tijd met financiële problemen en moest in 2011 reorganiseren.



Selexyz werd lange tijd gezien als een formule voor de toekomst: het was de bedoeling om winkels te creëren, waar beleving en boeken kopen hand in hand gingen. Zo werden in Maastricht en Arnhem bekroonde vestigingen geopend in monumenten. Bij deze strategie liepen de kosten en de opbrengsten echter niet gelijk op, waardoor de onderneming in financiële problemen kwam. Het management werd een half jaar geleden al vervangen in een poging het tij te keren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top