Investering in winkelvastgoed flink gedaald | RetailDetail

Investering in winkelvastgoed flink gedaald

Investering in winkelvastgoed flink gedaald
Het volume van de beleggingen in winkelvastgoed is in Nederland afgelopen jaar afgenomen van 2,2 naar 1,4 miljard euro. Daarmee is het investeringsvolume nog gelijk aan het gemiddelde over vijf jaar, maar ontwikkelen de investeringen zich hier wel anders dan in heel Europa.

"De Europese trend van toenemende beleggingsvolumes in winkelvastgoed zien wij in Nederland niet terug, maar ten opzichte van andere beleggingscategorieën blijven winkels interessant", zegt directeur Nederland Richard Dallinga van Jones Lang Lasalle in een toelichting op de cijfers.

 

Dallinga stelt dat de daling van het volume in Nederland met name voortkwam uit omvangrijke verkopen door belegger Unibail-Rodamco, die ervoor hadden gezorgd dat het cijfer over 2010 bijzonder hoog was. In 2009 kwam het totale beleggingsvolume nog uit op 1,2 miljard euro. In de Nederlandse markt blijft veel vraag naar toplocaties: "Het verschil tussen de vraag naar A1-locaties en naar locaties in aanloopstraten wordt groter."

 

Overigens zal er volgens JLL ook aandacht zijn voor "buurt- of wijkcentra, en dan met name voor toekomstbestendige locaties met een realistisch huurprijsniveau." Voor heel Europa lag het beleggingsvolume op meer dan 28 miljard euro, tegen 20,7 miljard een jaar eerder en 12,3 miljard in 2009.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

Back to top