Italiaanse medewerkers Amazon houden actie tijdens eindejaar | RetailDetail

Italiaanse medewerkers Amazon houden actie tijdens eindejaar

Italiaanse medewerkers Amazon houden actie tijdens eindejaar
Shutterstock

De medewerkers van het distributiecentrum van Amazon nabij Piacenza in Italië willen dit jaar geen overuren meer presteren. Dat doen ze omdat ze vinden dat ze tijdens het eindejaar te zwaar onder druk komen te staan.

Inhaalbeweging Italië

Pas vanaf januari willen de vakbonden met de directie praten over de toekomst. Voor Amazon is dat alvast bijzonder slecht nieuws, want het eindejaar is een van de drukste periodes voor de e-tailer. Naast een aanpassing van de werkuren willen de werknemers ook meer meeprofiteren van de stijgende winsten in Italië. E-commerce loopt daar nog steeds ver achter op het Europees gemiddelde, maar het land is wel bezig aan een inhaalbeweging.

 

Naar goede gewoonte herhaalt Amazon de boodschap dat de lonen voor zijn logistieke medewerkers bij de hoogste in de sector zijn en dat werknemers kunnen genieten van heel wat voordelen. “Bij Amazon streven we naar een eerlijke samenwerking met alle onze werknemers, met goede werkomstandigheden in alle onze werkplekken”, aldus een woordvoerster van Amazon. Bij de Italiaanse vakbonden klinkt het nochtans dat Amazon weigert om in gesprek te gaan over mogelijke veranderingen. Om het bedrijf onder druk te zetten hebben de vakbonden contact gezocht met grote baas Jeff Bezos en met de Italiaanse minister van Werk, Carlo Calenda.

 

Vorige maand legden de medewerkers in het Italiaanse distributiecentrum tijdens Black Friday ook al het werk neer: de vakbonden wilden toen meer inspraak rond het invullen van de werkuren en een aangepast bonussysteem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.