JBC en Belgunique ondersteunen lokale 'makers'

JBC en Belgunique ondersteunen lokale 'makers'
Foto: JBC

Belgunique en JBC gaan samen een eerste ‘Local Market’ organiseren: gedurende een drietal weken zullen vijf lokale 'makers' hun werk kunnen tonen in evenveel filialen van de kledingketen.

 

Lokaal ondernemen

Van 7 tot en met 31 maart zetten JBC en Belgunique lokaal maaktalent in de kijker. Het initiatief geeft aan vijf makers (één per Vlaamse provincie) de kans om zijn of haar producten te laten zien aan een groot publiek. JBC maakt daarvoor in één filiaal per provincie de nodige ruimte vrij: het gaat om de winkels in Zoersel, Deinze, Sint-Kruis, Leuven-centrum en Sint-Truiden.

 

Met Local Market willen de initiatiefnemers lokaal artistiek en ambachtelijk talent steunen. Vaak gaat het om mensen die bewust met natuurlijke, kwalitatieve, duurzame en herbruikbare grondstoffen en materialen aan de slag gaan, maar die niet de financiële middelen hebben om zich echt te kunnen profileren. Sofie Smolders, zaakvoerster van Belgunique, is enthousiast: "Vanuit Belgunique bieden we sowieso ondersteuning aan lokale makers om een grotere markt te bereiken. Dit nieuwe Local Market-initiatief is terug een echte win-win. Lokale makers en lokale gevestigde waarden als JBC vormen immers het hart van onze lokale economie in een elkaar versterkend ecosysteem."

 

Complementair aanbod

De kledingketen selecteerde de vijf makers omdat hun producten complementair zouden zijn met het JBC-aanbod: "Iets wat de JBC-klant wel leuk zou vinden, maar wat niet in JBC te vinden is", verduidelijkt Smolders. Concreet gaat het om borden op kindermaat, speelaccessoires voor kinderen, wenskaarten, houten en porseleinen juwelen.

 

Rest de vraag waarom JBC het initaitief genegen is? "Je zou het misschien niet zeggen, maar ook JBC is een lokale speler", zegt CEO Bart Claes. "Wij zijn een 100% Belgisch familiebedrijf en dat al sinds 1975. Onze collecties worden in ons hoofdkantoor te Houthalen ontworpen door onze eigen designers, en ons JBC-aanbod wordt regelmatig verrijkt met samenwerkingen van eigen bodem – denk aan Katja Retsin, Karen Damen of Walter Van Beirendonck – die onze kleren net dat ‘van bij ons’-extraatje geven."