Joep Paternostre, oprichter van Makro België, op 83-jarige leeftijd overleden | RetailDetail

Joep Paternostre, oprichter van Makro België, op 83-jarige leeftijd overleden

Joep Paternostre, oprichter van Makro België, op 83-jarige leeftijd overleden

Joep Paternostre, de oprichter van de Belgische tak van cash&carry-keten Makro, is vandaag overleden in Malle (België). Paternostre werd 83.

 

Grondlegger cash&carry in België

Joep Paternostre werd in april 1931 geboren in Eindhoven en kwam in 1969 naar België om voor de Nederlandse SHV-groep, de toenmalige eigenaar van de Makro-formule, Makro België op te starten. De eerste vestiging opende de deuren in Deurne bij Antwerpen in april 1970.

 

In de vijf daaropvolgende jaren opende jaarlijks een nieuwe vestiging, wat het totaal op de zes vandaag nog steeds bestaande winkels bracht. Paternostre bouwde Makro België uit tot één van de succesvolste Makro-landen ter wereld, maar verliet op 60-jarige leeftijd Makro België om consultant te worden voor de SHV Holding. Daarbij werd hij onder meer lid van de raad van bestuur van Makro Azië.

 

Het cash&carry-systeem was bij de lancering nog ongezien in België. Paternostre werd dan ook bekroond met de titel Ridder van de Kroonorde van België voor het succes van Makro in het land en voor het creëren van werkgelegenheid.

 

Joep Paternostre stond tijdens zijn loopbaan bij medewerkers, leveranciers, vakbonden en retailcollega's bekend als een zeer gewaardeerd persoon. Hij wordt begraven op zaterdag 7 maart in de Sint-Guibertuskerk in Schilde. Paternostre laat zijn zoon Bart, een schoondochter, twee kleinkinderen en zijn toegewijde levenspartner Christiane achter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.