Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat | RetailDetail

Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat

Jonge ondernemers nemen intrek op Antwerpse Abdijstraat

De Abdijstraat in Antwerpen is de voorbije jaren flink van gezicht veranderd: de oude traditiezaken verdwijnen er meer en meer uit het straatbeeld en worden vaak vervangen door ondernemers van Turkse of Marokkaanse origine.

Jonger publiek aantrekken

“De autochtone bevolking op het Kiel werd geleidelijk aan vervangen door allochtone inwijkelingen”, zegt optieker Karl Van Bael, die zijn zaak al 35 jaar runt, aan de Gazet van Antwerpen. “Dat weerspiegelt zich ook in de zaken in de buurt. Persoonlijk heb ik er niet echt een probleem mee, want ook mensen van andere origine hebben een bril nodig.” Voor andere zaakvoerders is het veranderde straatbeeld wel een probleem: zo is een slager heel wat van zijn klanten verloren, omdat hij geen halalvlees aanbiedt.

 

De plek van de traditiezaken wordt ingenomen door pitazaken en internetwinkels, maar ook door meer stijlvolle kledingwinkels of eethuisjes. Zo opende onder andere het voorbije weekend de Gala Store, een initiatief van vier jonge ondernemers waar uitsluitend galakledij voor vrouwen wordt verkocht. De initiatiefnemers hopen zelf om zo opnieuw een jonger publiek te trekken naar de Abdijstraat. “De laatste jaren zijn hier heel wat grote winkelketens vertrokken, maar wij hopen andere unieke zaken te overtuigen om de straat opnieuw een kans te geven”, aldus de woordvoerder van Gala Store.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.