Juli was rampmaand voor detailhandel

Juli was rampmaand voor detailhandel

De Nederlandse detailhandel beleefde een zwarte maand: nog nooit in de geschiedenis gingen in één maand zoveel winkels en winkelketens failliet als in juli 2013.

Afhangen van Nederlandse markt blijft desastreus

In totaal moesten 83 winkelbedrijven de deuren sluiten die maand, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vooral retailers in de elektronicabranche, woonwinkels en doe-het-zelfzaken gingen op grote schaal op de fles. Daarmee waren retailers goed voor ruim tien procent van het totale aantal bedrijfsfaillissementen in de maand juli. In totaal gingen er 779 bedrijven failliet.

 

Het CBS constateert dat bedrijven die afhankelijk zijn van de Nederlandse markt het moeilijk hebben. Nog altijd houden Nederlandse consumenten de hand op de knip, snijden bedrijven in hun uitgaven en zijn overheden aan het bezuinigen. Dat werkt allemaal door in de omzetten in de detailhandel.

 

Ook de horeca doet het niet best, met 38 faillissementen in juli. De bouwsector, die ook al jaren lijdt onder de recessie, doet het iets beter dan de afgelopen maanden. Met exporterende Nederlandse bedrijven gaat het een stuk beter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top