Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen | RetailDetail

Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen

Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen
Supermarktketen Jumbo en boekhandelsketen Polare gaan systemen invoeren om klanten in hun winkels digitaal te volgen. Die moeten inzicht bieden in het gedrag van klanten.

Implementering nog niet aan de orde

"We spreken momenteel diverse partijen die een oplossing bieden voor routing -onderzoek, maar het is nog te vroeg om hier verder op in te gaan", zegt Jumbo-woordvoerder Laura Valks tegen Elsevier.

 

Ook een woordvoerder van Polare (Selexyz/De Slegte) bevestigt de ontwikkeling: "Er zijn plannen met dergelijke technologieën voor in onze nieuwe flagshipstore, die later dit jaar wordt geopend, maar die plannen zijn nog niet concreet."

 

Volgen van online voorbeelden

Daarmee volgen de winkelketens het voorbeeld van webwinkels, die door middel van onder meer cookies klanten tot in detail kunnen volgen. Fysieke retailers kunnen hiervoor camera's gebruiken of gebruik maken van de wifi van de smartphones van klanten.

 

In de VS wordt al uitgebreid geëxperimenteerd met dit soort technieken. Dat loopt niet altijd goed af: zo stopte warenhuisketen Nordstrom eerder dit jaar na protesten met een systeem waarbij klanten via hun smartphone werden gevolgd. Daarmee moesten onder meer de looproutes van klanten beter in kaart worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.