Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen

Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen
Supermarktketen Jumbo en boekhandelsketen Polare gaan systemen invoeren om klanten in hun winkels digitaal te volgen. Die moeten inzicht bieden in het gedrag van klanten.

Implementering nog niet aan de orde

"We spreken momenteel diverse partijen die een oplossing bieden voor routing -onderzoek, maar het is nog te vroeg om hier verder op in te gaan", zegt Jumbo-woordvoerder Laura Valks tegen Elsevier.

 

Ook een woordvoerder van Polare (Selexyz/De Slegte) bevestigt de ontwikkeling: "Er zijn plannen met dergelijke technologieën voor in onze nieuwe flagshipstore, die later dit jaar wordt geopend, maar die plannen zijn nog niet concreet."

 

Volgen van online voorbeelden

Daarmee volgen de winkelketens het voorbeeld van webwinkels, die door middel van onder meer cookies klanten tot in detail kunnen volgen. Fysieke retailers kunnen hiervoor camera's gebruiken of gebruik maken van de wifi van de smartphones van klanten.

 

In de VS wordt al uitgebreid geëxperimenteerd met dit soort technieken. Dat loopt niet altijd goed af: zo stopte warenhuisketen Nordstrom eerder dit jaar na protesten met een systeem waarbij klanten via hun smartphone werden gevolgd. Daarmee moesten onder meer de looproutes van klanten beter in kaart worden gebracht.

Tags: