Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen

Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen
Supermarktketen Jumbo en boekhandelsketen Polare gaan systemen invoeren om klanten in hun winkels digitaal te volgen. Die moeten inzicht bieden in het gedrag van klanten.

Implementering nog niet aan de orde

"We spreken momenteel diverse partijen die een oplossing bieden voor routing -onderzoek, maar het is nog te vroeg om hier verder op in te gaan", zegt Jumbo-woordvoerder Laura Valks tegen Elsevier.

 

Ook een woordvoerder van Polare (Selexyz/De Slegte) bevestigt de ontwikkeling: "Er zijn plannen met dergelijke technologieën voor in onze nieuwe flagshipstore, die later dit jaar wordt geopend, maar die plannen zijn nog niet concreet."

 

Volgen van online voorbeelden

Daarmee volgen de winkelketens het voorbeeld van webwinkels, die door middel van onder meer cookies klanten tot in detail kunnen volgen. Fysieke retailers kunnen hiervoor camera's gebruiken of gebruik maken van de wifi van de smartphones van klanten.

 

In de VS wordt al uitgebreid geëxperimenteerd met dit soort technieken. Dat loopt niet altijd goed af: zo stopte warenhuisketen Nordstrom eerder dit jaar na protesten met een systeem waarbij klanten via hun smartphone werden gevolgd. Daarmee moesten onder meer de looproutes van klanten beter in kaart worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top