Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen

Jumbo en Polare gaan klant nadrukkelijker volgen
Supermarktketen Jumbo en boekhandelsketen Polare gaan systemen invoeren om klanten in hun winkels digitaal te volgen. Die moeten inzicht bieden in het gedrag van klanten.

Implementering nog niet aan de orde

"We spreken momenteel diverse partijen die een oplossing bieden voor routing -onderzoek, maar het is nog te vroeg om hier verder op in te gaan", zegt Jumbo-woordvoerder Laura Valks tegen Elsevier.

 

Ook een woordvoerder van Polare (Selexyz/De Slegte) bevestigt de ontwikkeling: "Er zijn plannen met dergelijke technologieën voor in onze nieuwe flagshipstore, die later dit jaar wordt geopend, maar die plannen zijn nog niet concreet."

 

Volgen van online voorbeelden

Daarmee volgen de winkelketens het voorbeeld van webwinkels, die door middel van onder meer cookies klanten tot in detail kunnen volgen. Fysieke retailers kunnen hiervoor camera's gebruiken of gebruik maken van de wifi van de smartphones van klanten.

 

In de VS wordt al uitgebreid geëxperimenteerd met dit soort technieken. Dat loopt niet altijd goed af: zo stopte warenhuisketen Nordstrom eerder dit jaar na protesten met een systeem waarbij klanten via hun smartphone werden gevolgd. Daarmee moesten onder meer de looproutes van klanten beter in kaart worden gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Back to top