Jumbo snelst groeiende retailer in Nederland | RetailDetail

Jumbo snelst groeiende retailer in Nederland

Jumbo snelst groeiende retailer in Nederland

Uit de Top 500 grootste bedrijven van Elsevier is gebleken dat Jumbo het snelst groeiende bedrijf in Nederland is. Het afgelopen jaar zag de groep zijn omzet stijgen met maar liefst 113 procent naar een bedrag van 5,7 miljard euro. Ahold en Ikea zijn met voorsprong wel nog steeds de grootste retailers in Nederland.

Ikea op papier "meest winstgevende Nederlandse retailer"

Het allergrootste bedrijf in de top 500 is met marge Shell, dat een omzet heeft van maar liefst 365 miljard euro. De grootste Nederlandse retailer is Ahold, met een omzet van 32,8 miljard euro, en Ikea met 27,9 miljard euro. Ikea staat in de lijst omdat Ingka Holding, een vennootschap van het bedrijf, gevestigd is in Nederland.

 

Vorig jaar maakte Ikea het meeste winst onder de 'Nederlandse' retailers, met liefst 3,2 miljard euro. Ahold maakte 827 miljoen euro winst, Jumbo strandde op 24 miljoen euro winst.

 

In de top 500 van Elsevier staan verderop ook nog D.E. Master Blenders 1753 (op plaats 72), Blokker (74) en Sligro (79). Ook A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, op 85 en Dirk van den Broek op 96 hebben nog een plaatsje gevonden in de top 100.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.