Jysk haalt recordomzet dankzij nieuwe winkels | RetailDetail

Jysk haalt recordomzet dankzij nieuwe winkels

Jysk haalt recordomzet dankzij nieuwe winkels

De Deense winkelketen Jysk heeft in het boekjaar 2015/2016 een recordomzet weten te halen van meer dan drie miljard euro. Die groei is vooral te danken aan een immense expansie in het voorbije jaar.

“Alle reden om tevreden te zijn”

De omzet van Jysk kwam uit op 3,123 miljard euro in het voorbije boekjaar, terwijl de EBIT groeide naar 421 miljoen euro. Jysk opende in het boekjaar 2015/2016 meer dan honderd winkels en is momenteel al aanwezig in 45 landen wereldwijd. Het voorbije jaar zette Jysk een eerste stap in Georgië en Wit-Rusland.

 

De grootste vooruitgang boekte Jysk in Oost-Europa, waar de keten ook het meeste nieuwe winkels opende. Polen is met 200 winkels de belangrijkste markt voor de groep, terwijl er ook grote stappen werden gezet in Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Servië, Slovenië en Kroatië. “We hebben alle reden om tevreden te zijn met het resultaat. Ons doel voor Jysk is om te groeien en geld te verdienen, en we zijn geslaagd in het bereiken van dat doel”, zegt eigenaar Lars Larsen.

 

In 2017 naar België

In Nederland, waar Jysk sinds 2006 aanwezig is, werd het voorbije jaar voor de eerste keer winst gemaakt. “Nederland is het perfecte voorbeeld van waarom we geduldig moeten zijn. We wisten heel de tijd al dat we uiteindelijk geld zouden verdienen in Nederland, en nu beginnen we dat ook te doen”, aldus Larsen. Volgend jaar gaat Jysk ook zijn eerste winkels openen in België. Het plan blijft om elk jaar meer dan honderd nieuwe winkels te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.