Kaalslag bij Marks & Spencer: nog eens 7000 banen op de tocht

Een winkel van de Britse retailer Marks & Spencer, die nog eens 7000 jobs wegsnijdt
Foto: Shutterstock.com

Het drama in de Britse winkelstraten blijft duren: warenhuisketen Marks & Spencer schrapt de komende drie maanden nog eens 7000 jobs, of zowat één tiende van zijn personeelsbestand. Vooral de modeafdeling werd zwaar getroffen door de coronacrisis.

 

Afslanken

De coronapandemie dwingt Marks & Spencer om pijnlijke maatregelen te nemen: nadat het bedrijf in juli al aankondigde dat er 950 ontslagen zouden vallen in het kader van een ambitieus herstructureringsprogramma, wil de retailer zijn organisatie nu nog veel ingrijpender afslanken. Dat kost 7000 banen in de winkels, bij het regionale management en in het ondersteuningscentrum. Een groot deel van afvloeiingen wordt opgevangen door vrijwillig vertrek en vervoegd pensioen, verdere winkelsluitingen staan (voorlopig) niet op het programma. Bovendien wil de retailer ook nieuwe profielen aanwerven in het kader van verdere digitalisering. 

 

De medewerkers die wel aan het werk blijven, zullen in elk geval veel flexibeler moeten gaan werken. Multitasking wordt de norm: dezelfde ploegen zullen zowel de voedings- als de modeafdeling runnen. Ook zullen medewerkers meer gebruik maken van technologie om de efficiëntie te verbeteren. Daartoe werkt M&S nauw samen met Microsoft.

 

Online groei

De sanering is het gevolg van dramatisch slechte verkoopcijfers: de omzet daalde vorig kwartaal met 39% in de afdelingen mode en interieur. Vooral winkels in stadscentra en winkelcentra zijn zwaar getroffen. M&S moet zich aanpassen aan gewijzigd koopgedrag: nu mensen meer thuis werken en amper uitgaan, is de verkoop van formele kledij ingestort. Een stijging van de voedingsverkopen met 2,5% kan dat verlies niet compenseren.

 

Bovendien wijst de retailer op de grote onzekerheid over het verdere verloop van de pandemie en de impact van de 'social distancing'-maatregelen. De online verkopen stijgen overigens wel: de afgelopen acht weken vertegenwoordigde e-commerce zelfs 41% van de totale omzet in mode en interieur. 68% van de bestellingen worden nu thuis geleverd, tegenover 29% vorig jaar.

 

Marks & Spencer is niet de enige Britse retailer die zwaar lijdt onder de coronacrisis: warenhuisketen Debenhams vecht momenteel voor zijn overleven en schrapte vorige week, in afwachting van een mogelijke liquidatie, nog eens 2500 banen. Ook collega’s als John Lewis en WH Smith kondigden al duizenden ontslagen aan.