KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

 

Verkopen is maar één element

KaDeTe (als meer dan vette knipoog naar het bekende KaDeWe of Kaufhaus des Westens heet dit initatief Kaufhaus des Testens: testwarenhuis) wordt de eerste winkel die alleen producten verkoopt die tot nu toe nog niet – of amper – te vinden zijn in retail of groothandel. Jonge merkproducenten mogen er hun waren verkopen, in alle mogelijke sectoren. Zo hebben al meer dan 200 innovatieve foodproducenten zich aangemeld. Verkopen is echter maar één van de elementen: het is een marktplaats die tegelijkertijd ook marktonderzoek biedt. 

 

“We kwamen op het idee om niet alleen een winkel toegespitst op nieuw producten te starten, maar ook startups te helpen met marktonderzoek om belangrijke inzichten te krijgen in hun producten, zodat ze geloofwaardigheid opbouwen voor investeerders- of inkooponderhandelingen”, zeggen oprichters Franziska Schetter en Ola Klöckner, die zelf de natuurlijke energiedrank Matcha You op de markt brachten. Uit hun eigen ervaringen met het “harde werk” om hun drankje in de winkelrekken en cafés te krijgen, groeide het idee voor KaDeTe.

 

Startupnetwerk voor de retail

KaDeTe opent op 17 maart in het winkelcentrum Wilmersdorfer Arcaden. Vergelijkbaar met het fysieke magazineconcept STORY in New York, bouwt KaDeTe eigenlijk netwerken en linkt het bedrijven aan elkaar door op drie doelgroepen te mikken. Consumenten kunnen er nieuwe, innovatieve producten uitproberen en kopen, terwijl ze zo meewerken aan levensecht marktonderzoek voor de startups. Inkopers krijgen dan weer toegang tot de verkoopcijfers en marktonderzoeksinzichten om gefundeerd de juiste producten te kiezen voor hun winkels. De startups krijgen de kans om de consument te bereiken én om opgepikt te worden door inkopers en investeerders.

 

Als startupnetwerk blijft KaDeTe ook steeds op zoek naar nieuwe partners. Zo sloot ProSiebenSat.1 Accelerator zich onlangs aan, het investeringsvehikel van de Duitse televisiegroep dat startups ondersteunt met media- en reclamecampagnes. KaDeTe sluit niet uit op termijn zelf ook een incubator te worden.