KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn | RetailDetail

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn
Foto: hanohiki / Shutterstock.com

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

 

Verkopen is maar één element

KaDeTe (als meer dan vette knipoog naar het bekende KaDeWe of Kaufhaus des Westens heet dit initatief Kaufhaus des Testens: testwarenhuis) wordt de eerste winkel die alleen producten verkoopt die tot nu toe nog niet – of amper – te vinden zijn in retail of groothandel. Jonge merkproducenten mogen er hun waren verkopen, in alle mogelijke sectoren. Zo hebben al meer dan 200 innovatieve foodproducenten zich aangemeld. Verkopen is echter maar één van de elementen: het is een marktplaats die tegelijkertijd ook marktonderzoek biedt. 

 

“We kwamen op het idee om niet alleen een winkel toegespitst op nieuw producten te starten, maar ook startups te helpen met marktonderzoek om belangrijke inzichten te krijgen in hun producten, zodat ze geloofwaardigheid opbouwen voor investeerders- of inkooponderhandelingen”, zeggen oprichters Franziska Schetter en Ola Klöckner, die zelf de natuurlijke energiedrank Matcha You op de markt brachten. Uit hun eigen ervaringen met het “harde werk” om hun drankje in de winkelrekken en cafés te krijgen, groeide het idee voor KaDeTe.

 

Startupnetwerk voor de retail

KaDeTe opent op 17 maart in het winkelcentrum Wilmersdorfer Arcaden. Vergelijkbaar met het fysieke magazineconcept STORY in New York, bouwt KaDeTe eigenlijk netwerken en linkt het bedrijven aan elkaar door op drie doelgroepen te mikken. Consumenten kunnen er nieuwe, innovatieve producten uitproberen en kopen, terwijl ze zo meewerken aan levensecht marktonderzoek voor de startups. Inkopers krijgen dan weer toegang tot de verkoopcijfers en marktonderzoeksinzichten om gefundeerd de juiste producten te kiezen voor hun winkels. De startups krijgen de kans om de consument te bereiken én om opgepikt te worden door inkopers en investeerders.

 

Als startupnetwerk blijft KaDeTe ook steeds op zoek naar nieuwe partners. Zo sloot ProSiebenSat.1 Accelerator zich onlangs aan, het investeringsvehikel van de Duitse televisiegroep dat startups ondersteunt met media- en reclamecampagnes. KaDeTe sluit niet uit op termijn zelf ook een incubator te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.