Keyware ziet meer transacties tijden wintersolden | RetailDetail

Keyware ziet meer transacties tijden wintersolden

Keyware ziet meer transacties tijden wintersolden

Volgens betaalterminalleverancier Keyware werd er tijdens de voorbije solden 11% meer omzet gehaald via betalingen met kaart. Daarmee spreekt het bedrijf de negatievere inschatting van Comeos en Mode-Unie tegen.

Meer kleine betalingen met kaart

Gemiddeld werd er per betaling een bedrag van 76,51 euro uitgegeven: dat is drie euro minder dan een jaar eerder. De cijfers tonen volgens Keyware vooral aan dat de Belgische consument steeds meer met de bankkaart begint te betalen.

 

“We hebben tijdens de wintersolden niet alleen meer uitgegeven, maar we hebben ook betalingen gedaan met onze kaart en zelfs voor lagere bedragen. Vooral als we de cijfers vergelijken met die van de voorbije jaren, is het duidelijk dat Belgen steeds vaker hun betaalkaart gebruiken voor hun aankopen in plaats van cash”, zegt Stéphan Vandervelde, CEO van Keyware.

 

Omzetdaling binnen modesector

Bij andere partijen klinkt een meer gematigd geluid. Voor de winkelketens die aangesloten zijn bij Comeos was de verkoop tijdens de solden in januari ongeveer gelijk aan die van een jaar eerder. Vooral tijdens de eerste week van de solden, die in de kerstvakantie viel, werd er goed gepresteerd. Ketens met een online winkels presteerden trouwens iets beter dan ketens zonder webshop.

 

Bij de Mode-Unie is er zelfs sprake van een gemiddelde omzetdaling van 5%. Daar wordt gewezen naar het stijgende succes van koppelverkoop en naar het feit dat heel wat winkels de sperperiode niet respecteren. Bij het NSZ wordt er gesproken van een gemiddelde omzetstijging van 1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.