Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

150 miljoen euro omzet

Het zit er bovenarms op tussen Max Barenbrug en zijn zwager/schoonbroer Eduard Zanen. Die laatste, verantwoordelijk voor de zakelijke kant van het bedrijf, klaagt er al langer over dat ‘ontwerper’ Max Barenburg zich, tegen de afspraken in, meer en meer moeit met de dagelijkse leiding van het bedrijf, zo schrijft de Nederlandse zakenkrant FD.

 

Toen het een vijftal jaar geleden al eens flink knetterde tussen beide heren, hadden ze allebei officieel laten vastleggen dat alle aandelen aan een derde zouden worden verkocht als een van de twee niet meer verder wilde met de ander. Eind vorig jaar kwam het dan zover: toen besliste Zanen te verkopen. Maar Barenburg stapte niet mee in dat verhaal. “Zanen stapte daarop naar de rechter om de verkoop af te dwingen op last van een dwangsom van tien miljoen euro. Onduidelijk is of dit ook de doorslag heeft gegeven om nu toch over te gaan tot verkoop”, zo schrijft de zakenkrant.

 

Bugaboo, dat in 1999 werd opgericht, boekt een jaaromzet van om en bij de 150 miljoen euro. Het verkocht al ruim één miljoen luxe kinderkoetsen in een vijftigtal landen. Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd zou de Nederlandse sectorgenoot Joolz ‑ waarin de Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv participeert - interesse kunnen tonen. Al is Joolz, met een omzet van 23 miljoen euro en een aanwezigheid in 25 landen, wel meer dan één maatje kleiner dan Bugaboo. Rabobank begeleidt de verkoop, die naar verluidt gepland is voor na de zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Back to top