Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

150 miljoen euro omzet

Het zit er bovenarms op tussen Max Barenbrug en zijn zwager/schoonbroer Eduard Zanen. Die laatste, verantwoordelijk voor de zakelijke kant van het bedrijf, klaagt er al langer over dat ‘ontwerper’ Max Barenburg zich, tegen de afspraken in, meer en meer moeit met de dagelijkse leiding van het bedrijf, zo schrijft de Nederlandse zakenkrant FD.

 

Toen het een vijftal jaar geleden al eens flink knetterde tussen beide heren, hadden ze allebei officieel laten vastleggen dat alle aandelen aan een derde zouden worden verkocht als een van de twee niet meer verder wilde met de ander. Eind vorig jaar kwam het dan zover: toen besliste Zanen te verkopen. Maar Barenburg stapte niet mee in dat verhaal. “Zanen stapte daarop naar de rechter om de verkoop af te dwingen op last van een dwangsom van tien miljoen euro. Onduidelijk is of dit ook de doorslag heeft gegeven om nu toch over te gaan tot verkoop”, zo schrijft de zakenkrant.

 

Bugaboo, dat in 1999 werd opgericht, boekt een jaaromzet van om en bij de 150 miljoen euro. Het verkocht al ruim één miljoen luxe kinderkoetsen in een vijftigtal landen. Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd zou de Nederlandse sectorgenoot Joolz ‑ waarin de Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv participeert - interesse kunnen tonen. Al is Joolz, met een omzet van 23 miljoen euro en een aanwezigheid in 25 landen, wel meer dan één maatje kleiner dan Bugaboo. Rabobank begeleidt de verkoop, die naar verluidt gepland is voor na de zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top