Kinepolis wil alle Belgische Utopolis-bioscopen van de hand doen

Kinepolis wil alle Belgische Utopolis-bioscopen van de hand doen

Kinepolis wil alle Belgische Utopolis-bioscopen van de hand doen

Kinepolis is van plan om de vier Belgische bioscopen van de groep Utopolis te verkopen aan zijn Franse concurrent UGC. Het Luxemburgse Utopolis is nog maar sinds vorig jaar in handen van Kinepolis.

Te groot marktaandeel

De verkoop van de filialen komt er op vraag van de Belgische Mededingingsautoriteit, die had geëist dat Kinepolis minstens twee filialen van Utopolis zou verkopen. De BMA vreesde dat Kinepolis anders te dominant zou worden op de Belgische markt, waar het voor de overname al een marktaandeel van 44% had.

 

Als de overname er komt, is dat meteen de grootste Belgische deal voor UGC. De Franse groep zou er zo in één keer 30 zalen, meer dan 5.500 plaatsen en 1,2 miljoen bezoekers bij krijgen. Ook Pathé, Euroscoop en Imagix hadden interesse in een overname, maar Kinepolis heeft al bevestigd dat het momenteel exclusieve gesprekken voert met UGC. Dat zou volgens bronnen een prijs betalen tussen 25 en 40 miljoen euro.

 

UGC heeft momenteel twee bioscopen in Brussel en eentje in Antwerpen, goed voor een marktaandeel van ongeveer 12%. Bij een overname van de vier bioscopen zal dat dus gevoelig stijgen. Utopolis van zijn kant heeft naast de vier Belgische bioscopen ook nog vijf filialen in Nederland, drie in Luxemburg en eentje in Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.