Klachten over nieuwste flessendop huismerken

Klachten over nieuwste flessendop huismerken

Klachten over nieuwste flessendop huismerken
Foto Cristalline

De nieuwe klikdoppen die sinds kort de klassieke schroefdop zijn komen vervangen op de kleinere waterflesjes van de huismerken, oogsten veel kritiek. Colruyt en Delhaize kregen al klachten binnen.

 

Snap-clicksysteem “beter uitleggen”

Openklikken kan nog wel, losschroeven niet meer: er belanden dus minder flessendoppen in het milieu. Dat is de logica achter de nieuwe ‘snap-click’-doppen die sinds kort zijn verschenen op de waterflesjes van de huismerken. Prima initiatief, zou je dan denken, maar nogal wat consumenten zien dat duidelijk anders. Zowel bij Colruyt als bij Delhaize kreeg de klantendienst al tientallen klachten binnen. Op sociale media regent het ook opmerkingen over hoe onhandig en gebruiksonvriendelijk die nieuwe doppen wel zijn.

 

“Ze zijn dat echter niet, toch niet als ze goed worden gebruikt”, reageert Hanne Poppe van Colruyt in Het Nieuwsblad. “Ze moeten wel helemaal worden opengeklikt. Anders kunnen ze inderdaad wel hinderlijk zijn.” Colruyt bekijkt of er eventueel extra instructies op het etiket moeten komen. “We zijn er duidelijk niet in geslaagd een aantal zaken voldoende uit te leggen”, klinkt het in Halle. Ook Roel Dekelver van Delhaize heeft weet van “een honderdtal opmerkingen” en zegt dat de keten naar een oplossing zoekt: “Een mogelijkheid is om het nieuwe systeem te verfijnen. Maar het is ook mogelijk dat we de oude doppen gaan herinvoeren.”

 

Geen plannen bij A-merken

Een rondvraag leert dat de A-merken geen plannen hebben om over te schakelen op het snap-clicksysteem. Bij Coca-Cola België, producent van Chaudfontaine, staat dat  alvast “niet op de planning”.

 

Carrefour is blijkbaar de enige supermarkt die ‑ naar eigen zeggen ‑ nog geen klachten kreeg. “Wij gaan het systeem binnenkort zelfs uitbreiden naar de flessen van twee liter”, zegt woordvoerder Baptiste van Outryve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.