Klant blijft gehecht aan contant betalen

Klant blijft gehecht aan contant betalen
Nederlanders blijven vasthouden aan betalen met contant geld. Bij vrijwel alle doelgroepen zorgt het afrekenen in de winkel met cash vaker positieve emoties zoals lust, verlangen en vertrouwen.Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat het bureau Neurensics heeft uitgevoerd in opdracht van de Nederlandsche Bank (DNB). Volgens Het Financieele Dagblad zijn hersenscans ingezet om uit te zoeken waarom mensen in onderzoeken zeggen vrijwel altijd met de pincode te betalen, maar in de praktijk nog altijd grotendeels met contant geld afrekenen. In 2012 werd nog 59 procent van de betalingen in winkels en supermarkten contant afgerekend.

"Als ik mensen vraag hoe vaak zij denken dat er bij de kassa's nog contant wordt afgerekend, noemen ze misschien percentages van 10 of 15. Veel lager dan het in werkelijkheid is
", zegt Frank van der Horst, die bij DNV als deskundige op het gebied van betalingsverkeer fungeert. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet echt nadenken over de vraag of ze contant of met de pinpas gaan afrekenen. Ze handelen vooral zoals ze gewend zijn.

Van der Horst: "Mensen veranderen hun betaalgedrag niet snel. Zelfs als je uitdrukkelijk aangeeft dat pinnen geld kost of als je ze veel of weinig contanten meegeeft, veranderen ze hun betaalkeuze nauwelijks.' Bij grotere bedragen lijken consumenten wel bewust te kiezen voor de pinpas, mogelijk omdat ze niet graag met veel geld over straat willen." In geld bekeken wordt er dan ook aanzienlijk meer met pin betaald dan contant.

Het onderzoek wijst er volgens Van der Horst op dat contant geld voorlopig niet gaat verdwijnen, hoewel de detailhandel dat onder meer vanuit veiligheidsoverwegingen wel zou willen. "Wij kijken uiteraard naar de efficiency van het betalingsverkeer, maar ook naar de veiligheid en de betrouwbaarheid. Contant geld zal nog lang een kernrol in ons betalingsverkeer vervullen. Het wordt bijna overal geaccepteerd en is het belangrijkste alternatief als de elektronische betaalketen niet functioneert."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top