Klant blijft gehecht aan contant betalen

Klant blijft gehecht aan contant betalen
Nederlanders blijven vasthouden aan betalen met contant geld. Bij vrijwel alle doelgroepen zorgt het afrekenen in de winkel met cash vaker positieve emoties zoals lust, verlangen en vertrouwen.Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat het bureau Neurensics heeft uitgevoerd in opdracht van de Nederlandsche Bank (DNB). Volgens Het Financieele Dagblad zijn hersenscans ingezet om uit te zoeken waarom mensen in onderzoeken zeggen vrijwel altijd met de pincode te betalen, maar in de praktijk nog altijd grotendeels met contant geld afrekenen. In 2012 werd nog 59 procent van de betalingen in winkels en supermarkten contant afgerekend.

"Als ik mensen vraag hoe vaak zij denken dat er bij de kassa's nog contant wordt afgerekend, noemen ze misschien percentages van 10 of 15. Veel lager dan het in werkelijkheid is
", zegt Frank van der Horst, die bij DNV als deskundige op het gebied van betalingsverkeer fungeert. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet echt nadenken over de vraag of ze contant of met de pinpas gaan afrekenen. Ze handelen vooral zoals ze gewend zijn.

Van der Horst: "Mensen veranderen hun betaalgedrag niet snel. Zelfs als je uitdrukkelijk aangeeft dat pinnen geld kost of als je ze veel of weinig contanten meegeeft, veranderen ze hun betaalkeuze nauwelijks.' Bij grotere bedragen lijken consumenten wel bewust te kiezen voor de pinpas, mogelijk omdat ze niet graag met veel geld over straat willen." In geld bekeken wordt er dan ook aanzienlijk meer met pin betaald dan contant.

Het onderzoek wijst er volgens Van der Horst op dat contant geld voorlopig niet gaat verdwijnen, hoewel de detailhandel dat onder meer vanuit veiligheidsoverwegingen wel zou willen. "Wij kijken uiteraard naar de efficiency van het betalingsverkeer, maar ook naar de veiligheid en de betrouwbaarheid. Contant geld zal nog lang een kernrol in ons betalingsverkeer vervullen. Het wordt bijna overal geaccepteerd en is het belangrijkste alternatief als de elektronische betaalketen niet functioneert."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top