Klant blijft gehecht aan contant betalen

Klant blijft gehecht aan contant betalen
Nederlanders blijven vasthouden aan betalen met contant geld. Bij vrijwel alle doelgroepen zorgt het afrekenen in de winkel met cash vaker positieve emoties zoals lust, verlangen en vertrouwen.Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat het bureau Neurensics heeft uitgevoerd in opdracht van de Nederlandsche Bank (DNB). Volgens Het Financieele Dagblad zijn hersenscans ingezet om uit te zoeken waarom mensen in onderzoeken zeggen vrijwel altijd met de pincode te betalen, maar in de praktijk nog altijd grotendeels met contant geld afrekenen. In 2012 werd nog 59 procent van de betalingen in winkels en supermarkten contant afgerekend.

"Als ik mensen vraag hoe vaak zij denken dat er bij de kassa's nog contant wordt afgerekend, noemen ze misschien percentages van 10 of 15. Veel lager dan het in werkelijkheid is
", zegt Frank van der Horst, die bij DNV als deskundige op het gebied van betalingsverkeer fungeert. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet echt nadenken over de vraag of ze contant of met de pinpas gaan afrekenen. Ze handelen vooral zoals ze gewend zijn.

Van der Horst: "Mensen veranderen hun betaalgedrag niet snel. Zelfs als je uitdrukkelijk aangeeft dat pinnen geld kost of als je ze veel of weinig contanten meegeeft, veranderen ze hun betaalkeuze nauwelijks.' Bij grotere bedragen lijken consumenten wel bewust te kiezen voor de pinpas, mogelijk omdat ze niet graag met veel geld over straat willen." In geld bekeken wordt er dan ook aanzienlijk meer met pin betaald dan contant.

Het onderzoek wijst er volgens Van der Horst op dat contant geld voorlopig niet gaat verdwijnen, hoewel de detailhandel dat onder meer vanuit veiligheidsoverwegingen wel zou willen. "Wij kijken uiteraard naar de efficiency van het betalingsverkeer, maar ook naar de veiligheid en de betrouwbaarheid. Contant geld zal nog lang een kernrol in ons betalingsverkeer vervullen. Het wordt bijna overal geaccepteerd en is het belangrijkste alternatief als de elektronische betaalketen niet functioneert."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top