Klant blijft gehecht aan contant betalen | RetailDetail

Klant blijft gehecht aan contant betalen

Klant blijft gehecht aan contant betalen
Nederlanders blijven vasthouden aan betalen met contant geld. Bij vrijwel alle doelgroepen zorgt het afrekenen in de winkel met cash vaker positieve emoties zoals lust, verlangen en vertrouwen.Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat het bureau Neurensics heeft uitgevoerd in opdracht van de Nederlandsche Bank (DNB). Volgens Het Financieele Dagblad zijn hersenscans ingezet om uit te zoeken waarom mensen in onderzoeken zeggen vrijwel altijd met de pincode te betalen, maar in de praktijk nog altijd grotendeels met contant geld afrekenen. In 2012 werd nog 59 procent van de betalingen in winkels en supermarkten contant afgerekend.

"Als ik mensen vraag hoe vaak zij denken dat er bij de kassa's nog contant wordt afgerekend, noemen ze misschien percentages van 10 of 15. Veel lager dan het in werkelijkheid is
", zegt Frank van der Horst, die bij DNV als deskundige op het gebied van betalingsverkeer fungeert. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet echt nadenken over de vraag of ze contant of met de pinpas gaan afrekenen. Ze handelen vooral zoals ze gewend zijn.

Van der Horst: "Mensen veranderen hun betaalgedrag niet snel. Zelfs als je uitdrukkelijk aangeeft dat pinnen geld kost of als je ze veel of weinig contanten meegeeft, veranderen ze hun betaalkeuze nauwelijks.' Bij grotere bedragen lijken consumenten wel bewust te kiezen voor de pinpas, mogelijk omdat ze niet graag met veel geld over straat willen." In geld bekeken wordt er dan ook aanzienlijk meer met pin betaald dan contant.

Het onderzoek wijst er volgens Van der Horst op dat contant geld voorlopig niet gaat verdwijnen, hoewel de detailhandel dat onder meer vanuit veiligheidsoverwegingen wel zou willen. "Wij kijken uiteraard naar de efficiency van het betalingsverkeer, maar ook naar de veiligheid en de betrouwbaarheid. Contant geld zal nog lang een kernrol in ons betalingsverkeer vervullen. Het wordt bijna overal geaccepteerd en is het belangrijkste alternatief als de elektronische betaalketen niet functioneert."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.