Kledijverkoop Marks & Spencer weer omlaag | RetailDetail

Kledijverkoop Marks & Spencer weer omlaag

Kledijverkoop Marks & Spencer weer omlaag

Het warme weer in september heeft er voor gezorgd dat de verkoop van kledij bij de Britse keten Marks & Spencer opnieuw een terugval heeft gekend. Het is ondertussen al het dertiende kwartaal op rij dat de verkoop daalt.

Marges groeien

Marks & Spencer zegt toch tevreden te zijn met de resultaten in de eerste helft van het financiële jaar: CEO Marc Bolland had beloofd dat de brutomarges met 1 procent zouden groeien dit jaar, maar in de eerste helft van het jaar groeiden ze al met 1,5 procent, wat aantoont dat het bedrijf vooruitgang boekt.

 

Ook de verkoop van voeding was positief, met een vergelijkbare omzetgroei van 1 procent in de eerste zes maanden van het boekjaar. Daarmee doet Marks & Spencer het beter dan de grote vier supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.

 

Terugval online

Door de goede verkoop van voeding en de hogere marges kon het verlies bij kleding voor het grootste deel tenietgedaan worden. Daardoor viel de winst voor belastingen in de eerste zes maanden van het huidige boekjaar terug met slechts 0,4 procent, naar 279 miljoen pond (350 miljoen euro).

 

"We zijn tevreden met de vooruitgang die we hebben gemaakt bij onze belangrijkste prioriteiten voor het jaar", zegt Bolland. De CEO zal echter minder tevreden zijn met de daling van 6,3 procent in online verkopen, een gevolg van de vernieuwing van de website, en de omzetdaling van 3,4 procent voor internationale activiteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.