Kleinhandel blijft onder peil van 2015

Kleinhandel blijft onder peil van 2015

Kleinhandel blijft onder peil van 2015
De warenhuizen doen het nog relatief goed.

Het gaat niet zo goed met de kleinhandel in België. In de eerste zes maanden van 2016 lag de omzet telkens onder het niveau van dezelfde maand van vorig jaar. Zelfs de stevige vooruitgang van de online handel kon de terugval niet stoppen.

 

Brandstofhandel is grote boosdoener

In juni kwam de globale index van de omzet in de kleinhandel van de FOD Economie uit op 109 punten  (2010 = 100). Dat is minder dan de 111,8 punten uit dezelfde maand vorig jaar. Bovendien was de uitkomst van de vergelijking niet anders in de eerste vijf maanden van dit jaar.

 

De grote boosdoener is de handel in brandstoffen. Door de sterke daling van de prijzen daalde de omzet bij de gespecialiseerde handelaars fors. In juni 2015 bedroeg de index 118,4 punten, in juni 2016 was dat 104,8 punten. De maanden voordien was de toestand nauwelijks beter.

 

Ook gespecialiseerde handel lijdt

Toch verklaart de brandstofprijs niet alles. Wordt de gespecialiseerde brandstofhandel uit de cijfers gelicht, dan blijven de conclusies immers grotendeels overeind. In vijf van de zes maanden bleven de inkomsten van de kleinhandelaars onder het peil van vorig jaar. Alleen in maart kwamen ze er lichtjes boven.

 

Een van de branches waar de verkoop het moeilijkst liep, was die van de verkoop van textiel, kleding, schoeisel en lederwaren. Hoewel er in drie maanden beter werd gepresteerd dan vorig jaar, was dat in de andere drie maanden anders. Bovendien waren de malussen sterker dan de bonussen.

 

Maar ook tal van andere gespecialiseerde verkopers hadden het lastig. Zo viel de verkoop van computers en randapparatuur de jongste maanden terug en kende de handel in audio, video, ijzerwaren en glas een krimp.

 

Warenhuizen en online weerstaan aan trend

Beter verging het de niet-gespecialiseerde winkels, zeg maar de warenhuizen. In de zaken waar voeding overheerste, werd in vijf van de zes maanden meer verkocht dan vorig jaar. In de andere gebeurde dat in vier van de zes maanden.

 

Ook de online handel ging weinig verrassend tegen de trend in. Die scoorde in de zes maanden van 2016 beter dan in de overeenkomstige maanden van 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.