Kookwinkel Mathot-Vanhoffelen sluiten eind dit jaar | RetailDetail

Kookwinkel Mathot-Vanhoffelen sluit eind dit jaar

Kookwinkel Mathot-Vanhoffelen sluit eind dit jaar

De Antwerpse speciaalzaak voor tafel- en kookgerief Mathot-Vanhoffelen sluit de deuren na liefst 135 jaar. De concurrentie van baanwinkels en het internet was al moordend, de mobiliteitsproblemen in de stad deden de rest.

Werken aan de Leien

“We hebben al langer te lijden onder de mobiliteitsproblemen hier in de stad”, zegt Wim Mathot, zaakvoerder van de kookwinkel in de Lange Nieuwstraat in Antwerpen. “En het gaat er niet beter op worden. De werken aan de Leien die nu zijn gestart, hebben de beslissing om te stoppen nog versneld”, klinkt het in meerdere kranten.

 

Al geeft de zaakvoerder eerlijk toe dat het al langer moeilijk was: “Ook de toename van grote winkelketens aan de rand van de stad en het succes van online shoppen hebben een invloed gehad op onze familiezaak, maar daar konden we nog enigszins op anticiperen. Maar door alle files komen onze klanten niet meer graag met de wagen in de stad. En de producten die we verkopen hebben vaak enige omvang en gewicht, zodat die niet zo gemakkelijk kunnen worden meegenomen op de tram of de fiets.”

 

Uitvinder van de huwelijkslijst

En dus is beslist om de winkels eind december te sluiten. Daarmee komt een einde aan een geschiedenis die startte in 1882, toen de overgrootmoeder van Wim Mathot een winkel begon met ‘koloniale waren’ (koffie, thee, specerijen e.d.). De zaak zou later geschiedenis schrijven toen ze als eerste uitpakte met het idee van huwelijkslijsten.

 

Toch sluit de zaakvoerder een latere doorstart onder een of andere vorm niet uit: “We bekijken in elk geval wel hoe we Mathot-Vanhoffelen kunnen verderzetten, maar hebben wat tijd nodig om daar grondig over na te denken. Zowel over wat er met de winkelpanden gebeurt als op vlak van verkoop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.