Koopbereidheid voor het eerst in acht jaar positief | RetailDetail

Koopbereidheid voor het eerst in acht jaar positief

Koopbereidheid voor het eerst in acht jaar positief

De sterke verbetering van de stemming onder de Nederlandse consumenten in oktober heeft zich in november nog wat doorgetrokken. De koopbereidheid van consumenten is zelfs voor het eerst in ruim acht jaar positief geworden.

Meer optimisten dan pessimisten

De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, steeg in oktober van 5 punten naar 8 punten. In november deed die er nog een fractie bij, om op 9 punten uit te komen. Dat betekent dat er nu 9 procent meer optimisten dan pessimisten zijn.

 

De verbetering manifesteerde zich over beide deelindicatoren van het consumentenvertrouwen. Zowel de inschatting van het algemene economische klimaat als de koopbereidheid gingen erop vooruit. Voor deze laatste indicator ging de score van 0 naar 1. Die kleine vooruitgang houdt wel in dat er nu ook voor deze deelindicator voor het eerst in meer dan acht jaar meer positivisten dan negativisten zijn.

 

Dat komt vooral doordat consumenten minder negatief oordelen over de eigen financiële situatie in de afgelopen maanden. Verder vinden consumenten de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen.

 

Woninginrichting doet het goed

De verbetering van het consumentenvertrouwen laat zich trouwens ook zien in de reële uitgaven. In september werd 2,2 procent meer besteed aan de aankoop van goederen en diensten. Vooral aan duurzame goederen werd meer uitgegeven: de bestedingen lagen hier 6,3 procent hoger dan een jaar geleden. Kleding en de inrichting van een woning, meubels en dergelijke stonden vaker op het boodschappenlijstje van de consument.

 

Maar ondanks de verdere vooruitgang van het consumentenvertrouwen bouwt het CBS voorzichtigheid in voor de evoluties in oktober en november. Zo wijst het erop dat de consumenten wat negatiever werden over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie in de komende 12 maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.