Koopbereidheid voor het eerst in acht jaar positief | RetailDetail

Koopbereidheid voor het eerst in acht jaar positief

Koopbereidheid voor het eerst in acht jaar positief

De sterke verbetering van de stemming onder de Nederlandse consumenten in oktober heeft zich in november nog wat doorgetrokken. De koopbereidheid van consumenten is zelfs voor het eerst in ruim acht jaar positief geworden.

Meer optimisten dan pessimisten

De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, steeg in oktober van 5 punten naar 8 punten. In november deed die er nog een fractie bij, om op 9 punten uit te komen. Dat betekent dat er nu 9 procent meer optimisten dan pessimisten zijn.

 

De verbetering manifesteerde zich over beide deelindicatoren van het consumentenvertrouwen. Zowel de inschatting van het algemene economische klimaat als de koopbereidheid gingen erop vooruit. Voor deze laatste indicator ging de score van 0 naar 1. Die kleine vooruitgang houdt wel in dat er nu ook voor deze deelindicator voor het eerst in meer dan acht jaar meer positivisten dan negativisten zijn.

 

Dat komt vooral doordat consumenten minder negatief oordelen over de eigen financiële situatie in de afgelopen maanden. Verder vinden consumenten de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen.

 

Woninginrichting doet het goed

De verbetering van het consumentenvertrouwen laat zich trouwens ook zien in de reële uitgaven. In september werd 2,2 procent meer besteed aan de aankoop van goederen en diensten. Vooral aan duurzame goederen werd meer uitgegeven: de bestedingen lagen hier 6,3 procent hoger dan een jaar geleden. Kleding en de inrichting van een woning, meubels en dergelijke stonden vaker op het boodschappenlijstje van de consument.

 

Maar ondanks de verdere vooruitgang van het consumentenvertrouwen bouwt het CBS voorzichtigheid in voor de evoluties in oktober en november. Zo wijst het erop dat de consumenten wat negatiever werden over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie in de komende 12 maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon, en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven zetten nu hun ambities kracht bij met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.