Koopkracht eindelijk nog eens omhoog | RetailDetail

Koopkracht eindelijk nog eens omhoog

Koopkracht eindelijk nog eens omhoog

Na vier jaar van dalingen is de koopkracht van de Nederlandse consument in 2014 met 1,5% gestegen. Die stijging was te vinden binnen alle bevolkingsgroepen, al waren er wel duidelijke verschillen op te merken.

Grote schommelingen bij zelfstandigen

De grootste stijging kwam er voor de werknemers: daar ging de koopkracht er met 2,7% op vooruit. Bij ambtenaren was dat zelfs 3,7%, ondanks de lage cao-loonstijging. Zij profiteerden echter het meeste van de lagere pensioenpremies. Bij zelfstandigen was er een heel lichte stijging van 0,3%, maar binnen dat segment waren de verschillen heel groot: sommige zelfstandigen zagen hun koopkracht met 14% stijgen, terwijl bij een andere groep sprake was van een daling van 13%.

 

Ook voor mensen die een uitkering krijgen was er positief nieuws: de koopkracht van gepensioneerden steeg gemiddeld met 0,4%, terwijl die van bijstandsontvangers er met 1,8% op vooruit is gegaan. De hoogste inkomens konden het meeste profiteren van de stijging van de koopkracht.

 

Toch zijn er ook nog steeds grote groepen die het moeten stellen met een daling van de koopkracht: 44% van de gepensioneerden zag zijn koopkracht dalen en ook bij werknemers was er voor 36% minder goed nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.