Koopzondagen worden zaak van gemeenten

Koopzondagen worden zaak van gemeenten

Gemeenten mogen in de toekomst zelf beslissen over openingstijden van winkels op zon- en feestdagen nu de Tweede Kamer akkoord is gegaan met de versoepeling van de winkeltijdenwet. De initiatiefwet van D66 en GroenLinks wordt ook gesteund door de beoogde coalitiepartners VVD en PvdA.

Vreemd verbond van verzet

De SP en de christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP blijven tegen verruiming van het aantal koopzondagen. De christelijke partijen benadrukken het belang van de zondagsrust, terwijl de SP vreest dat door de maatregel grotere winkels bevoordeeld worden tegenover de kleinere winkels, die de extra personeelskosten niet kunnen opbrengen.

 

De kritiek van deze politieke partijen wordt gesteund door enkele vakbonden, die ook willen dat gemeenten verplicht blijven de werknemersbelangen mee te nemen in hun besluiten. Een voorstel van de bezorgde partijen CDA, ChristenUnie, SGP en SP om gemeenten te verplichten voor draagvlak te zorgen, werd door D66 en GroenLinks niet gesteund. Zij hebben er vertrouwen in dat gemeenten op zorgvuldige wijze over de koopzondagen zullen besluiten, zonder dat hiervoor een lijstje met voorwaarden wordt opgesteld.

 

Belangrijk voor midden- en kleinbedrijf

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) was als adviseur aanwezig bij het debat en stelde tevens vast dat het belang van het midden- en kleinbedrijf niet in het voorstel is vastgelegd. Hij stelde voor via de Vereniging Nederlandse Gemeenten aandacht te besteden aan dit punt van zorg.

 

Als de Eerste Kamer instemt met de initiatiefwet, kan de nieuwe wetgeving per 1 juli 2013 van kracht worden. De behandeling van de wet werd dit voorjaar stopgezet, omdat VVD en PVV toen nog tegen het voorstel stemden. De partijen wilden de toenmalige samenwerking met de christelijke partijen CDA en SGP niet onder druk zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top