Koopzondagen worden zaak van gemeenten

Koopzondagen worden zaak van gemeenten

Gemeenten mogen in de toekomst zelf beslissen over openingstijden van winkels op zon- en feestdagen nu de Tweede Kamer akkoord is gegaan met de versoepeling van de winkeltijdenwet. De initiatiefwet van D66 en GroenLinks wordt ook gesteund door de beoogde coalitiepartners VVD en PvdA.

Vreemd verbond van verzet

De SP en de christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP blijven tegen verruiming van het aantal koopzondagen. De christelijke partijen benadrukken het belang van de zondagsrust, terwijl de SP vreest dat door de maatregel grotere winkels bevoordeeld worden tegenover de kleinere winkels, die de extra personeelskosten niet kunnen opbrengen.

 

De kritiek van deze politieke partijen wordt gesteund door enkele vakbonden, die ook willen dat gemeenten verplicht blijven de werknemersbelangen mee te nemen in hun besluiten. Een voorstel van de bezorgde partijen CDA, ChristenUnie, SGP en SP om gemeenten te verplichten voor draagvlak te zorgen, werd door D66 en GroenLinks niet gesteund. Zij hebben er vertrouwen in dat gemeenten op zorgvuldige wijze over de koopzondagen zullen besluiten, zonder dat hiervoor een lijstje met voorwaarden wordt opgesteld.

 

Belangrijk voor midden- en kleinbedrijf

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) was als adviseur aanwezig bij het debat en stelde tevens vast dat het belang van het midden- en kleinbedrijf niet in het voorstel is vastgelegd. Hij stelde voor via de Vereniging Nederlandse Gemeenten aandacht te besteden aan dit punt van zorg.

 

Als de Eerste Kamer instemt met de initiatiefwet, kan de nieuwe wetgeving per 1 juli 2013 van kracht worden. De behandeling van de wet werd dit voorjaar stopgezet, omdat VVD en PVV toen nog tegen het voorstel stemden. De partijen wilden de toenmalige samenwerking met de christelijke partijen CDA en SGP niet onder druk zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top