Koopzondagen worden zaak van gemeenten | RetailDetail

Koopzondagen worden zaak van gemeenten

Koopzondagen worden zaak van gemeenten

Gemeenten mogen in de toekomst zelf beslissen over openingstijden van winkels op zon- en feestdagen nu de Tweede Kamer akkoord is gegaan met de versoepeling van de winkeltijdenwet. De initiatiefwet van D66 en GroenLinks wordt ook gesteund door de beoogde coalitiepartners VVD en PvdA.

Vreemd verbond van verzet

De SP en de christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP blijven tegen verruiming van het aantal koopzondagen. De christelijke partijen benadrukken het belang van de zondagsrust, terwijl de SP vreest dat door de maatregel grotere winkels bevoordeeld worden tegenover de kleinere winkels, die de extra personeelskosten niet kunnen opbrengen.

 

De kritiek van deze politieke partijen wordt gesteund door enkele vakbonden, die ook willen dat gemeenten verplicht blijven de werknemersbelangen mee te nemen in hun besluiten. Een voorstel van de bezorgde partijen CDA, ChristenUnie, SGP en SP om gemeenten te verplichten voor draagvlak te zorgen, werd door D66 en GroenLinks niet gesteund. Zij hebben er vertrouwen in dat gemeenten op zorgvuldige wijze over de koopzondagen zullen besluiten, zonder dat hiervoor een lijstje met voorwaarden wordt opgesteld.

 

Belangrijk voor midden- en kleinbedrijf

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) was als adviseur aanwezig bij het debat en stelde tevens vast dat het belang van het midden- en kleinbedrijf niet in het voorstel is vastgelegd. Hij stelde voor via de Vereniging Nederlandse Gemeenten aandacht te besteden aan dit punt van zorg.

 

Als de Eerste Kamer instemt met de initiatiefwet, kan de nieuwe wetgeving per 1 juli 2013 van kracht worden. De behandeling van de wet werd dit voorjaar stopgezet, omdat VVD en PVV toen nog tegen het voorstel stemden. De partijen wilden de toenmalige samenwerking met de christelijke partijen CDA en SGP niet onder druk zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.