"Kortere verkooptijd vuurwerk leidt tot irritatie" | RetailDetail

"Kortere verkooptijd vuurwerk leidt tot irritatie"

"Kortere verkooptijd vuurwerk leidt tot irritatie"

Retailers krijgen last van de kortere verkoopperiode van vuurwerk, zegt Detailhandel Nederland in reactie op de maatregelen van het kabinet. Vuurwerk mag voortaan alleen op 30 en 31 december worden verkocht; een dag minder dan vroeger.

Kortere verkoopperiode

Verkopers moeten met andere woorden proberen dezelfde hoeveelheid in een kortere tijd verkopen, wat zorgt voor irritatie bij klanten en langere rijen voor de kassa, zegt brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

 

De Raad Nederlandse Detailhandel vreest dat consumenten door de nieuwe wet eerder hun inkopen het buitenland zullen doen. ”Vuurwerk is in winkels over de grens al ruim voor de toegestane verkoopperiode van Nederland simpel te verkrijgen. Consumenten worden door de plannen van dit kabinet over de grens geduwd en komen dan nog vaker terug met illegaal, onveilig vuurwerk”, zegt secretaris Wouter Weide.

 

De strengere regels zijn tot stand gekomen na overleg tussen minister Opstelten van Veiligheid en Justitie en staatssecreatris Mansveld van Infrastructuur en Milieu met burgemeesters van verschillende grote steden. Die krijgen de bevoegdheid om delen van hun stad vuurwerk vrij te verklaren. Het afsteken van vuurwerk is alleen nog toegestaan op Oudejaarsavond van 18.00 uur tot 02.00 uur. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.