"Kortingen zijn vicieuze cirkel"

"Kortingen zijn vicieuze cirkel"

Tegenwoordig zijn er gedurende het ganse jaar altijd wel ergens koopjes te doen. Daardoor willen klanten amper nog de volle prijs betalen voor een artikel. Enkele modebedrijven vinden dat niet meer houdbaar en gaan tegen de stroom in.

 

Altijd koopjes?

"Black Friday", "Cyber Monday", "mid season sales": de laatste jaren stapelen de nieuwe koopjesfestivals zich op... en dan hebben we het nog niet eens over de traditionele koopjesperiodes gehad. Vooral online lijkt het einde zoek en wie een beetje zoekt kan het ganse jaar door wel koopjes vinden.

 

Ook de sperperiode voorafgaand aan de ‘echte koopjes’ wordt steeds vaker omzeild door nogal wat handelaars en merken via koppelverkoop en fluisterkorting. Ook uit een onderzoek van de Amerikaanse retailanaliste Deborah Weinswig blijkt dat korting de norm is geworden. Ze concludeerde dat door gedurende drie jaar lang de kostprijs van modeartikelen te vergelijken met wat klanten ervoor wilden betalen. Volgens Weinswig zijn consumenten steeds minder geneigd de volle pot te betalen naarmate ze meer kortingen krijgen. Winkeliers komen zo haast in een vicieuze cirkel terecht.

 

Erosie

Steeds meer kortingen geven werkt in elk geval nefast en leidt bovendien tot merkerosie, een fenomeen waar luxemerken als gevolg van kortingen vaak mee te kampen krijgen. "Luxe zou exclusief moeten zijn. Door de producten te vulgariseren, is het echter niet langer legitiem om de volle prijs te vragen. Dit is echt geen duurzaam businessmodel", citeert Knack de modewebsite Business of Fashion.

 

José Neves, oprichter en CEO van de high-end online modemarktplaats FarFetch pleit voor zeer gerichte kortingen. Hij is ook van mening dat luxemerken veel strenger moeten optreden tegen warenhuizen die te veel korting geven. Het is de enige manier om meer controle te krijgen over de prijszetting, besluit hij.

 

Geen solden meer

Toch zijn er merken en handelaars die het anders aanpakken. Fenty, het nieuwe merk van Rihanna, lanceert kleinere, maandelijkse collecties die bovendien slechts via een beperkt aantal kanalen te koop zijn. Op die manier creëert de artieste een gevoel van schaarste, wat ervoor zorgt dat klanten toch de volle pot zouden willen betalen.

 

Ook Graanmarkt 13 in Antwerpen doet niet meer mee aan de solden, al waren de eerste reacties niet altijd positief, bekent mede-oprichtster Ilse Cornelissens. "We voelden dat het modesysteem haperde en we wilden het duurzamer aanpakken. Dus vormden we de winkel volledig om: grote merken lieten we varen en we kozen voor labels die seasonless, genderless en sizeless werken. Geen solden meer was daar een logische bijwerking van." En dat blijkt te werken, eens de klanten de kortingen uit hun hoofd gezet hebben...