Kosten toonbankbetalingen in detailhandel gedaald | RetailDetail

Kosten toonbankbetalingen in detailhandel gedaald

Kosten toonbankbetalingen in detailhandel gedaald

De totale kosten voor toonbankbetalingen zijn in de detailhandel en bij tankstations gedaald ten opzichte van 2012. Binnen de horeca zijn ze gelijk gebleven, terwijl ze bij de ambulante handel gestegen zijn.

Meer pinnen dan contant in detailhandel

Ten opzichte van 2012 is het aantal betaaltransacties met 2% gestegen naar 5,8 miljard, zijn er 22 procent meer pintransacties en 13 procent minder contante betalingen. Het is ook duidelijk dat betalen met de bankkaart stilaan contante betalingen inhaalt. Die evolutie is te vinden in alle sectoren en verwacht wordt dat tegen 2018 zestig procent van de betalingen met de bankkaart gebeuren.

 

"Nog steeds zijn er meer contante dan pintransacties, maar we zien nu in de detailhandel en bij de tankstations een omslag: in 2014 werd hier voor het eerst meer gepind dan contant betaald. In de horeca en ambulante handel zijn ook steeds meer pinbetalingen, maar nog niet meer dan het aantal contante betalingen", stelt Miriam Osten van de Stichting bevorderen efficiënt betalen, aan Careality.

 

Gemiddeld kost een contante betaling een handelaar 0,25 euro, terwijl dat bij een pinbetaling slechts 0,19 euro is. Ten opzichte van 2012 is de gemiddelde kost voor een pinbetaling licht gedaald, terwijl die voor een contante betaling iets is gestegen. Als 60 procent van de betalingen met de kaart zouden gebeuren, dan kan dat een besparing van 60 miljoen euro opleveren.

 

Contactloze betalingen kunnen die besparing nog groter maken: gemiddeld kost zo'n betaling maar 0,15 euro en is een betaling ook nog eens 10 seconden sneller dan een gewone betaling. Momenteel wordt wel slechts 0,5 procent van alle pinbetalingen contactloos uitgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.