"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven" | RetailDetail

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"
Foto: Shutterstock

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

 

1.666 euro bruto per maand

Er zijn vandaag minder dan 1.500 krantenwinkels actief in Vlaanderen, zes jaar geleden waren dat er nog 1.975. Het rendeert ook niet meer om een krantenwinkel uit te baten, rekende het Kenniscentrum Dagbladhandel uit: vier op de tien zijn verlieslatend en een uitbater zou gemiddeld nog 1.666 euro bruto per maand verdienen – ook veel minder dan zes jaar geleden.

 

“Het bedrag dat een winkelier overhoudt na aftrek van zijn aankopen, is in vier jaar tijd bijna gehalveerd tot gemiddeld 24.608 euro. Van dat bedrag moet hij dan zijn personeel, zijn eigen loon, zijn belastingen en eventuele intresten op schulden betalen. Het verklaart waarom 4 op de 10 zaken verlies draaien, terwijl maar één op de drie goed boert”, legt financieel expert Luc Roesems uit, die voor het Kenniscentrum Dagbladhandel de analyse maakte.

 

Experimenteren met nieuwe assortimenten

Tabak, persverdeling en kansspelen waren traditioneel de sterkhouders voor krantenwinkels, maar zowel de omzet als de marges dalen in die categorieën, zegt Ardies in het Nieuwsblad. De krantenwinkel van morgen moet er daarom totaal anders uitzien, meent hij. Vooral het aanbod moet uitgebreider, al hangt het van de locatie af welk assortiment de meest interessante keuze is. “In de omgeving van een school kan een kopiedienst interessant zijn, in een hippere stadsomgeving sigaren en sterkedrank. In een dorp waar de laatste bakkerij dicht is gegaan, kan broodverkoop een interessante optie zijn”, aldus Ardies.

 

Unizo start daarom een experiment waarbij kleine pilootgroepen van krantenwinkels nieuwe initiatieven lanceren met de hulp van een financieel expert. Zo wil de zelfstandigenorganisatie zien welke assortimentsuitbreidingen en conceptverruimingen werken, met de bedoeling om deze concepten op termijn breder uit te rollen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.