"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven" | RetailDetail

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"
Foto: Shutterstock

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

 

1.666 euro bruto per maand

Er zijn vandaag minder dan 1.500 krantenwinkels actief in Vlaanderen, zes jaar geleden waren dat er nog 1.975. Het rendeert ook niet meer om een krantenwinkel uit te baten, rekende het Kenniscentrum Dagbladhandel uit: vier op de tien zijn verlieslatend en een uitbater zou gemiddeld nog 1.666 euro bruto per maand verdienen – ook veel minder dan zes jaar geleden.

 

“Het bedrag dat een winkelier overhoudt na aftrek van zijn aankopen, is in vier jaar tijd bijna gehalveerd tot gemiddeld 24.608 euro. Van dat bedrag moet hij dan zijn personeel, zijn eigen loon, zijn belastingen en eventuele intresten op schulden betalen. Het verklaart waarom 4 op de 10 zaken verlies draaien, terwijl maar één op de drie goed boert”, legt financieel expert Luc Roesems uit, die voor het Kenniscentrum Dagbladhandel de analyse maakte.

 

Experimenteren met nieuwe assortimenten

Tabak, persverdeling en kansspelen waren traditioneel de sterkhouders voor krantenwinkels, maar zowel de omzet als de marges dalen in die categorieën, zegt Ardies in het Nieuwsblad. De krantenwinkel van morgen moet er daarom totaal anders uitzien, meent hij. Vooral het aanbod moet uitgebreider, al hangt het van de locatie af welk assortiment de meest interessante keuze is. “In de omgeving van een school kan een kopiedienst interessant zijn, in een hippere stadsomgeving sigaren en sterkedrank. In een dorp waar de laatste bakkerij dicht is gegaan, kan broodverkoop een interessante optie zijn”, aldus Ardies.

 

Unizo start daarom een experiment waarbij kleine pilootgroepen van krantenwinkels nieuwe initiatieven lanceren met de hulp van een financieel expert. Zo wil de zelfstandigenorganisatie zien welke assortimentsuitbreidingen en conceptverruimingen werken, met de bedoeling om deze concepten op termijn breder uit te rollen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.