Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen | RetailDetail

Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

Kredietkaarten die recht geven op een voordeel als er mee wordt betaald, worden opvallend meer gebruikt. Voor elke euro die met een klassieke kredietkaart wordt uitgegeven, zal met de kaart met een specifiek spaardoel 3 euro worden gehaald, zegt topman Guy Schellinck van Beobank.

 

Nieuwe kaart met Air France KLM

Beobank lanceert vandaag twee gemeenschappelijke kredietkaarten met de luchtvaartmaatschappij Air France KLM. Het gaat in de eerste plaats om normale MasterCards, waarmee in winkels en in de horeca kan worden betaald. 

 

Daarnaast bieden ze enkele specifieke voordelen. Voor elke uitgave, van eender welke aard en waar ook, die met klassieke Flying Blue World MasterCard wordt gekweten, krijgt de kaartbezitter immers een airmile toegekend. Met een premiumkaart gaat het zelfs om 1,25 airmiles. Voor 17.000 à 20.000 airmiles heeft de consument een gratis reis in Europa, tijdens promoperiodes kan dat al vanaf 10.000 airmiles. Verder geven de verzamelde punten ook het recht op een upgrade van economy naar businessclass, de mogelijkheid om zonder bijbetaling extra bagage mee te nemen of toegang tot de lounges van de luchtvaartmaatschappij.

 

Voor Beobank gaat het al om de zesde kredietkaart, die ze samen met een andere vennootschap uitgeeft. Eerder werden al specifieke kaarten op de markt gebracht samen met Q8 (korting op benzineprijs), reisorganisator Neckerman, NMBS Europe (gratis treinmiles), Brico (2% korting in de winkels) en RTL (gratis toegang tot evenementen). 

 

“Als een consument een dergelijke kaart neemt, zien we een verschuiving. Hij zal de kaart waaraan een specifiek voordeel is gekoppeld bij voorrang gebruiken om een betaling te doen”, aldus Schellinck. “We merken daarbij geen verschil in aanvaarding tussen Vlaanderen en Wallonië. In het effectieve kaartgebruik is dat er wel. Zo gebruikt de consument in het zuiden van het land zijn kaart frequenter, maar voor kleinere bedragen en vaker voor entertainment. In het noorden van het land zijn de gemiddelde uitgaven groter en wordt de kaart relatief meer gebruikt voor reisdoeleinden.”

 

Partnerprogramma’s groeien het snelst

“De gemeenschappelijke kaart van Beobank met Air France KLM is spontaan gegroeid. Wij kijken uit naar nieuwe partners om een programma op te zetten. Zij hadden al een kaartprogramma in een aantal landen, maar nog niet in België”, aldus nog Schellinck.

 

“Onze klanten waren vragende partij om ook in België een kaartprogramma te hebben, omdat we het inderdaad in andere markten al hadden”, zeggen algemeen directeur voor België en Luxemburg Boris Darceaux en vice president customer loyalty Frederic Kahane van Air France KLM. 

 

“Ons getrouwheidsprogramma bestaat uit drie lagen. De eerste is die van de klassieke toekenning van airmiles, die men kan verzamelen als men vliegt. De tweede is die van de extra diensten, zoals niet meer moeten aanschuiven in de wachtrij op de luchthaven. En de derde bestaat uit partnerprogramma’s. Het is deze derde pijler die het snelste groeit.”

 

“We zien dat mensen die in een programma stappen veel trouwer zijn aan de maatschappij. Ze hebben er ook voordeel bij. Maar dan moet je er niet alleen voor zorgen dat ze airmiles kunnen verzamelen, maar dat ze die ook kunnen aanwenden. Daarom zorgt elke nieuwe toekenning van punten ervoor dat de geldigheidsdatum voor de airmiles vanaf dan nog minstens twintig maanden loopt. Wie de kaart dus geregeld gebruikt om er een betaling mee te doen, ziet in de praktijk de punten niet verloren gaan”, aldus nog Darceaux en Kahane.

 

Consument houdt kaart langer

“De consument is zich bewust van die voordelen. Hij zal de kaart dan ook langer houden”, aldus Schellinck. Beobank verwacht de komende maanden nog nieuwe kaarten met zogenaamde co-branding uit te geven. “Maar ook die zullen gebaseerd zijn op een marktstudie naar het gedrag van de consument. Ze moet hem een daadwerkelijk voordeel bieden, waarvoor hij bereid is om met de kaart te gebruiken. We beperken ons daarbij tot één partner per segment.”

 

De klassieke MasterCard met Air France KLM kost 75 euro, de Premiumkaart 150 euro. Na de eerste betaling van een uitgave met de klassieke kaart ontvangt de consument een welkomstgeschenk van 3.500 airmiles, bij de premiumkaart is dat 5.000 airmiles.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.