Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen | RetailDetail

Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

Kredietkaarten die recht geven op een voordeel als er mee wordt betaald, worden opvallend meer gebruikt. Voor elke euro die met een klassieke kredietkaart wordt uitgegeven, zal met de kaart met een specifiek spaardoel 3 euro worden gehaald, zegt topman Guy Schellinck van Beobank.

 

Nieuwe kaart met Air France KLM

Beobank lanceert vandaag twee gemeenschappelijke kredietkaarten met de luchtvaartmaatschappij Air France KLM. Het gaat in de eerste plaats om normale MasterCards, waarmee in winkels en in de horeca kan worden betaald. 

 

Daarnaast bieden ze enkele specifieke voordelen. Voor elke uitgave, van eender welke aard en waar ook, die met klassieke Flying Blue World MasterCard wordt gekweten, krijgt de kaartbezitter immers een airmile toegekend. Met een premiumkaart gaat het zelfs om 1,25 airmiles. Voor 17.000 à 20.000 airmiles heeft de consument een gratis reis in Europa, tijdens promoperiodes kan dat al vanaf 10.000 airmiles. Verder geven de verzamelde punten ook het recht op een upgrade van economy naar businessclass, de mogelijkheid om zonder bijbetaling extra bagage mee te nemen of toegang tot de lounges van de luchtvaartmaatschappij.

 

Voor Beobank gaat het al om de zesde kredietkaart, die ze samen met een andere vennootschap uitgeeft. Eerder werden al specifieke kaarten op de markt gebracht samen met Q8 (korting op benzineprijs), reisorganisator Neckerman, NMBS Europe (gratis treinmiles), Brico (2% korting in de winkels) en RTL (gratis toegang tot evenementen). 

 

“Als een consument een dergelijke kaart neemt, zien we een verschuiving. Hij zal de kaart waaraan een specifiek voordeel is gekoppeld bij voorrang gebruiken om een betaling te doen”, aldus Schellinck. “We merken daarbij geen verschil in aanvaarding tussen Vlaanderen en Wallonië. In het effectieve kaartgebruik is dat er wel. Zo gebruikt de consument in het zuiden van het land zijn kaart frequenter, maar voor kleinere bedragen en vaker voor entertainment. In het noorden van het land zijn de gemiddelde uitgaven groter en wordt de kaart relatief meer gebruikt voor reisdoeleinden.”

 

Partnerprogramma’s groeien het snelst

“De gemeenschappelijke kaart van Beobank met Air France KLM is spontaan gegroeid. Wij kijken uit naar nieuwe partners om een programma op te zetten. Zij hadden al een kaartprogramma in een aantal landen, maar nog niet in België”, aldus nog Schellinck.

 

“Onze klanten waren vragende partij om ook in België een kaartprogramma te hebben, omdat we het inderdaad in andere markten al hadden”, zeggen algemeen directeur voor België en Luxemburg Boris Darceaux en vice president customer loyalty Frederic Kahane van Air France KLM. 

 

“Ons getrouwheidsprogramma bestaat uit drie lagen. De eerste is die van de klassieke toekenning van airmiles, die men kan verzamelen als men vliegt. De tweede is die van de extra diensten, zoals niet meer moeten aanschuiven in de wachtrij op de luchthaven. En de derde bestaat uit partnerprogramma’s. Het is deze derde pijler die het snelste groeit.”

 

“We zien dat mensen die in een programma stappen veel trouwer zijn aan de maatschappij. Ze hebben er ook voordeel bij. Maar dan moet je er niet alleen voor zorgen dat ze airmiles kunnen verzamelen, maar dat ze die ook kunnen aanwenden. Daarom zorgt elke nieuwe toekenning van punten ervoor dat de geldigheidsdatum voor de airmiles vanaf dan nog minstens twintig maanden loopt. Wie de kaart dus geregeld gebruikt om er een betaling mee te doen, ziet in de praktijk de punten niet verloren gaan”, aldus nog Darceaux en Kahane.

 

Consument houdt kaart langer

“De consument is zich bewust van die voordelen. Hij zal de kaart dan ook langer houden”, aldus Schellinck. Beobank verwacht de komende maanden nog nieuwe kaarten met zogenaamde co-branding uit te geven. “Maar ook die zullen gebaseerd zijn op een marktstudie naar het gedrag van de consument. Ze moet hem een daadwerkelijk voordeel bieden, waarvoor hij bereid is om met de kaart te gebruiken. We beperken ons daarbij tot één partner per segment.”

 

De klassieke MasterCard met Air France KLM kost 75 euro, de Premiumkaart 150 euro. Na de eerste betaling van een uitgave met de klassieke kaart ontvangt de consument een welkomstgeschenk van 3.500 airmiles, bij de premiumkaart is dat 5.000 airmiles.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.