Kwart meer webshops in België | RetailDetail

Kwart meer webshops in België

Kwart meer webshops in België
Shutterstock

Het aantal webshops in België is in 2017 met 26% toegenomen. In diezelfde periode steeg de online omzet met 17% naar 5,8 miljard euro. Een klein aantal grote webshops is wel verantwoordelijk voor bijna 90% van die omzet.

 

Vooral groei bij kleinere webshops

In België waren er eind vorig jaar 20.480 webshops te vinden, een kwart meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de cijfers van E-Commerce Barometer van The House of Marketing en SafeShops.be. De groei is voornamelijk te vinden binnen het microsegment, webshops met een omzet van minder dan 100.000 euro per jaar.

 

Alle webshops waren samen goed voor een omzet van 5,8 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 17%. “Dit zijn cijfers waar we best trots op mogen zijn.  Ze weerspiegelen het vertrouwen van de Belgische consument, ook in de kleinere spelers op de markt”, zegt Greet Dekocker van de Belgische associatie voor de e-commercesector, Safeshops.be.

 

Het zijn wel nog altijd een aantal grote spelers die de Belgische markt beheersten: de 4% grootste Belgische weshops zijn verantwoordelijk voor maar liefst 89% van alle omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.