Laatste proef met mobiel betalen van start | RetailDetail

Laatste proef met mobiel betalen van start

Laatste proef met mobiel betalen van start
De laatste proef met contactloos betalen begint volgende week in Leiden. Duizend consumenten die klant zijn bij ABN Amro, ING en Rabobank kunnen vanaf 2 september met behulp van hun smartphone betalen bij honderdvijftig winkels in de binnenstad van Leiden.Dat melden de initiatiefnemers. Het betreft een gezamenlijke proef van de drie banken die drie maanden gaat duren. Daarna gaan de banken hun eigen weg bij de invoering hiervan. De meeste grote winkelketens met een vestiging in Leiden doen mee met de proef. Voor de definitieve invoering is het noodzakelijk dat winkels hun huidige pin-apparatuur vervangen door terminals die geschikt zijn voor contactloos betalen. Consumenten op hun beurt moeten een smartphone hebben met een nfc-chip erin.

Volgens de banken is het belangrijkste voordeel voor zowel klanten als winkels dat het afhandelen van de betaling sneller gaat. De werking van het systeem van de banken lijkt sterk op dat van de OV Chipkaart. Klanten houden hun telefoon bij de betaalpaal en accorderen de transactie. Voor betalingen boven de 25 euro moet een pincode worden ingegeven. Deelnemers aan de proef hebben voor deze introductie een Samsung Galaxy Express ontvangen die is uitgerust met NFC en de betaal-app van hun bank.

De proef in Leiden is een project van de drie banken in samenwerking met KPN en Mastercard.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.