Laatste winkels Britse BHS sluiten definitief de deuren

Laatste winkels Britse BHS sluiten definitief de deuren

Laatste winkels Britse BHS sluiten definitief de deuren

Na 88 jaar hebben de laatste 22 winkels van de Britse warenhuisketen BHS definitief de deuren gesloten. Ze hadden nog tot vorige zondag overleefd, nadat de keten in maart failliet werd verklaard.

Gecontesteerde eigenaar

BHS had in het Verenigd Koninkrijk meer dan 160 filialen, maar de voorbije weken hadden de curatoren er daar al 141 van laten sluiten, onder andere het vlaggenschip op Oxford Street in Londen. Na het faillissement in maart was er nog een zoektocht geweest naar een overnemer, maar die werd nooit gevonden.

 

BHS, dat staat voor British Home Stores, was bijna 90 jaar een bekend gezicht in de Britse winkelstraten, maar zag de voorbije decennia zijn omzet dalen. Bovendien werd er te weinig geïnvesteerd en werd er slecht gereageerd op de concurrentie.

 

De keten was sinds 2000 in handen van Philip Green, die de keten van Storehouse overnam voor 200 miljoen pond (235 miljoen euro). Vijftien jaar later deed hij de keten terug van de hand voor een symbolische pond. Er gaan nu zelfs stemmen op om het ridderschap van Green terug af te nemen vanwege zijn mismanagement van de keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).