'Lasten voor winkeliers moeten omlaag' | RetailDetail

'Lasten voor winkeliers moeten omlaag'

'Lasten voor winkeliers moeten omlaag'

Voorzitter Hans Biesheuvel van MKB Nederland luidt de noodklok over de penibele situatie van de Nederlandse detailhandel. "Om een genadeloos aantal faillissementen te voorkomen moeten de lasten voor winkeliers omlaag", aldus de voorzitter van de ondernemersvereniging.

Nieuwe golf aan faillissementen

Biesheuvel doet zijn uitspraak in een brief aan de Tweede Kamer. "Het is tijd voor een actieplan van de politiek. De overheid zou zich meer zou moeten inzetten om de juiste basis te scheppen voor een goed ondernemersklimaat in Nederland. Voor 2013 voorzie ik een nieuwe golf aan faillissementen", schrijft hij.

 

Uit cijfers van het bureau Dun & Bradstreet blijkt dat het aantal faillissementen in de Nederlandse detailhandel in 2012 met zestien procent is toegenomen ten opzichte van 2011. In totaal gingen vorig jaar 857 winkels failliet, 120 meer dan een jaar eerder. Vooral onder woonwinkels, kledingzaken en doe-het-zelfzaken waren veel faillissementen te vinden. De slechte economie en de hoge werknemerslasten zijn volgens Biesheuvel de belangrijkste oorzaken voor de golf aan faillissementen.

 

Hij is dan ook van mening dat er een plan moet komen waarbij werkgevers geen premies af hoeven te dragen voor werknemers onder de 23 jaar die werken met een zogenoemd nul-urencontract. Ook wil Biesheuvel dat de overheid maatregelen neemt om leegstand van winkelpanden tegen te gaan. Daarnaast stelt hij voor om stimuleringsmaatregelen in te stellen om een online winkel te beginnen, zodat bedrijven kunnen profiteren van de groei in die sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.