Leeftijdscontrole beter nageleefd | RetailDetail

Leeftijdscontrole beter nageleefd

Leeftijdscontrole beter nageleefd

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel wordt de leeftijdscontrole bij de aankoop van alcohol of tabak steeds beter nageleefd door supermarkten. Het nalevingspercentage ligt nu op 62 procent, 14 procent beter dan vorig jaar.

Regels moeten beter

Uit het onderzoek van het CBL blijkt zelfs dat een aantal ketens een nalevingspercentage van meer dan 80 procent halen. Het CBL hoopt dat die hoge cijfers andere supermarkten die achterblijven zullen inspireren om toch te volgen.

 

Het CBL stipt ook aan dat de Drank- en Horecawet op een belangrijk punt in gebreke blijkt: een minderjarige in het bezit van alcohol is bijvoorbeeld strafbaar op de sportvereniging of op café, maar niet in een supermarkt. Daardoor wordt er volgens het CBL te weinig verantwoordelijkheid gelegd bij de kassamedewerker, terwijl een barman die deelt met de minderjarige klant.

 

Het CBL roept tenslotte de Nederlandse gemeenten op om een uniform beleid te voeren. Momenteel zijn er verschillen van gemeente tot gemeente, waardoor ketens moeilijker eenduidige regels kunnen samenstellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.