Lego benadeelt online retailers niet langer | RetailDetail

Lego benadeelt online retailers niet langer

Lego benadeelt online retailers niet langer

Het Deense Lego heeft onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit zijn systeem voor het geven van kortingen aangepast. Tot nu toe kregen online retailers vaak lagere kortingen dan fysieke winkels.

Nieuwe criteria

Lego zegt nu dat het systeem is aangepast, waardoor iedereen op gelijke voet behandeld wordt. Voorheen kregen winkeliers immers korting op basis van het aantal meters schapruimte in de winkel. Daardoor kregen online retailers steevast minder kortingen, waardoor ze de producten dus tegen een hogere prijs moesten verkopen.

 

Volgens de Duitse mededingingsautoriteit was dat echter in strijd met de wet en Lego heeft dat oordeel nu ook gevolgd en zijn systeem aangepast. De criteria voor het verkrijgen van kortingen moeten volgens het Deense bedrijf nu ook beter de huidige verhouding op de markt weerspiegelen, waarbij de online verkoop een belangrijk onderdeel is geworden.

 

De mededingingsautoriteit in Duitsland tikte eerder ook al andere merken op de vingers, omdat ze de online kanalen benadeelden. Vaak is dat zo omdat de bedrijven de waarde van het merk niet willen beschadigen met goedkopere online aanbiedingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.