Lego benadeelt online retailers niet langer | RetailDetail

Lego benadeelt online retailers niet langer

Lego benadeelt online retailers niet langer

Het Deense Lego heeft onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit zijn systeem voor het geven van kortingen aangepast. Tot nu toe kregen online retailers vaak lagere kortingen dan fysieke winkels.

Nieuwe criteria

Lego zegt nu dat het systeem is aangepast, waardoor iedereen op gelijke voet behandeld wordt. Voorheen kregen winkeliers immers korting op basis van het aantal meters schapruimte in de winkel. Daardoor kregen online retailers steevast minder kortingen, waardoor ze de producten dus tegen een hogere prijs moesten verkopen.

 

Volgens de Duitse mededingingsautoriteit was dat echter in strijd met de wet en Lego heeft dat oordeel nu ook gevolgd en zijn systeem aangepast. De criteria voor het verkrijgen van kortingen moeten volgens het Deense bedrijf nu ook beter de huidige verhouding op de markt weerspiegelen, waarbij de online verkoop een belangrijk onderdeel is geworden.

 

De mededingingsautoriteit in Duitsland tikte eerder ook al andere merken op de vingers, omdat ze de online kanalen benadeelden. Vaak is dat zo omdat de bedrijven de waarde van het merk niet willen beschadigen met goedkopere online aanbiedingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.