Lego bouwt aan groei in het Oosten en in Afrika na omzetklap | RetailDetail

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap
Foto: Ekaterina_Minaeva / Shutterstock.com

Lego zag zijn omzet in 2017 voor het eerst in dertien jaar dalen. Zowel in zowel Europa als in Noord-Amerika vielen de verkoopcijfers voor de Deense speelgoedproducent tegen, maar de nieuwe topman ziet toch beterschap.

 

Eerste omzetdaling in 13 jaar

De omzet van Lego ging er vorig jaar 8% op achteruit: het totale verkoopcijfer kwam uit op 35 miljard Deense kroon (zo’n 4,7 miljard euro), goed voor de eerste omzetdaling in liefst dertien jaar tijd. De winst daalde met ongeveer een kwart, van 9,4 naar 7,8 miljard kroon (circa 1 miljard euro). 

 

2017 was daardoor een bewogen jaar voor de maker van de legendarische bouwsteentjes. In de loop van het jaar stuurde het voormalig CEO Bali Padda al de laan uit, na slechts acht maanden aan het hoofd van het speelgoedbedrijf, en kondigde het een reorganisatie aan waarbij wereldwijd 1400 banen op de schop gingen. Daarbij kwamen tegenvallende verkopen, waardoor Lego met voorraadoverschotten kwam te zitten en zich genoodzaakt zag flink in kortingen te investeren.

 

Al beter dan vorig jaar

Toch vindt nieuwe CEO Niels Christiansen dat Lego vandaag in betere papieren zit dan een jaar voordien, ook al geeft hij toe niet tevreden te zijn met de resultaten. Volgens Christiansen zorgde de onophoudelijke groei er tot nu toe voor dat de organisatie groot en vooral log werd, waardoor het opportuniteiten miste en te veel bleef steken in verzadigde markten.

 

Zo ziet de blokjesmaker nog veel groeikansen in China, het Midden-Oosten en Afrika. In China tekende Lego vorig jaar immers wel een mooie omzetstijging op. Dit jaar is het de bedoeling om ook nog een kantoor in Dubai te openen om verder in te zetten op de Afrikaanse en Oosterse markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.