Lego bouwt aan groei in het Oosten en in Afrika na omzetklap | RetailDetail

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap
Foto: Ekaterina_Minaeva / Shutterstock.com

Lego zag zijn omzet in 2017 voor het eerst in dertien jaar dalen. Zowel in zowel Europa als in Noord-Amerika vielen de verkoopcijfers voor de Deense speelgoedproducent tegen, maar de nieuwe topman ziet toch beterschap.

 

Eerste omzetdaling in 13 jaar

De omzet van Lego ging er vorig jaar 8% op achteruit: het totale verkoopcijfer kwam uit op 35 miljard Deense kroon (zo’n 4,7 miljard euro), goed voor de eerste omzetdaling in liefst dertien jaar tijd. De winst daalde met ongeveer een kwart, van 9,4 naar 7,8 miljard kroon (circa 1 miljard euro). 

 

2017 was daardoor een bewogen jaar voor de maker van de legendarische bouwsteentjes. In de loop van het jaar stuurde het voormalig CEO Bali Padda al de laan uit, na slechts acht maanden aan het hoofd van het speelgoedbedrijf, en kondigde het een reorganisatie aan waarbij wereldwijd 1400 banen op de schop gingen. Daarbij kwamen tegenvallende verkopen, waardoor Lego met voorraadoverschotten kwam te zitten en zich genoodzaakt zag flink in kortingen te investeren.

 

Al beter dan vorig jaar

Toch vindt nieuwe CEO Niels Christiansen dat Lego vandaag in betere papieren zit dan een jaar voordien, ook al geeft hij toe niet tevreden te zijn met de resultaten. Volgens Christiansen zorgde de onophoudelijke groei er tot nu toe voor dat de organisatie groot en vooral log werd, waardoor het opportuniteiten miste en te veel bleef steken in verzadigde markten.

 

Zo ziet de blokjesmaker nog veel groeikansen in China, het Midden-Oosten en Afrika. In China tekende Lego vorig jaar immers wel een mooie omzetstijging op. Dit jaar is het de bedoeling om ook nog een kantoor in Dubai te openen om verder in te zetten op de Afrikaanse en Oosterse markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.