Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld | RetailDetail

Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld

Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld

De Deense Lego Group heeft weer een jaar vol groei achter de rug en mag zich daardoor voor het eerst in zijn geschiedenis de grootste speelgoedmaker ter wereld noemen. Voorheen hoorde die titel toe aan Mattel.

 

Groei in Europa

De omzet van Lego groeide in 2016 met 6 procent naar omgerekend 5,1 miljard euro. Daarmee doet het beter dan Mattel, dat vorig jaar zijn omzet zag dalen naar 4,9 miljard euro. Ook de nettowinst van Lego steeg lichtjes naar 1,24 miljard euro.

 

Ondanks de goede resultaten zegt CFO John Goodwin niet bezig te zijn met de cijfertjes. “Wij willen puur zoveel mogelijk kinderen in de wereld bereiken”, stelt hij.

 

Lego is al enkele jaren bezig aan een forse opmars. In 2013 was de omzet nog maar 3,36 miljard euro, maar ondertussen is daar dus ongeveer de helft bijgekomen. De voorbije jaren groeide Lego vooral in de Verenigde Staten, maar daar vlakt de groei stilaan af. Aan de andere kant groeit het nu wel in Europa en Azië.

 

“Daar zijn we heel blij mee, gezien het feit dat we al decennia actief zijn in Europa en onze penetratiegraad erg hoog is”, aldus Goodwin. Lego doet het vooral goed dankzij de licenties die het heeft afgesloten met Disney en DC Comics. Vooral de twee Star Wars-films, die eigendom zijn van Disney, stuwden de verkoop van een aantal modellen. Lego mikt ook al lang niet meer enkel op kinderen, maar ook op volwassenen die uit nostalgie teruggrijpen naar het speelgoed uit hun jeugd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.