Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld | RetailDetail

Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld

Lego voor het eerst grootste speelgoedmaker ter wereld

De Deense Lego Group heeft weer een jaar vol groei achter de rug en mag zich daardoor voor het eerst in zijn geschiedenis de grootste speelgoedmaker ter wereld noemen. Voorheen hoorde die titel toe aan Mattel.

 

Groei in Europa

De omzet van Lego groeide in 2016 met 6 procent naar omgerekend 5,1 miljard euro. Daarmee doet het beter dan Mattel, dat vorig jaar zijn omzet zag dalen naar 4,9 miljard euro. Ook de nettowinst van Lego steeg lichtjes naar 1,24 miljard euro.

 

Ondanks de goede resultaten zegt CFO John Goodwin niet bezig te zijn met de cijfertjes. “Wij willen puur zoveel mogelijk kinderen in de wereld bereiken”, stelt hij.

 

Lego is al enkele jaren bezig aan een forse opmars. In 2013 was de omzet nog maar 3,36 miljard euro, maar ondertussen is daar dus ongeveer de helft bijgekomen. De voorbije jaren groeide Lego vooral in de Verenigde Staten, maar daar vlakt de groei stilaan af. Aan de andere kant groeit het nu wel in Europa en Azië.

 

“Daar zijn we heel blij mee, gezien het feit dat we al decennia actief zijn in Europa en onze penetratiegraad erg hoog is”, aldus Goodwin. Lego doet het vooral goed dankzij de licenties die het heeft afgesloten met Disney en DC Comics. Vooral de twee Star Wars-films, die eigendom zijn van Disney, stuwden de verkoop van een aantal modellen. Lego mikt ook al lang niet meer enkel op kinderen, maar ook op volwassenen die uit nostalgie teruggrijpen naar het speelgoed uit hun jeugd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.