Lekkerland overgenomen door sectorgenoot Lyfra | RetailDetail

Lekkerland overgenomen door sectorgenoot Lyfra

Lekkerland overgenomen door sectorgenoot Lyfra
Shutterstock

Lyfra, een Belgische groothandel in rookwaren, snoep, dranken en telefoonkaarten, heeft sectorgenoot Lekkerland overgenomen voor een onbekend bedrag. De deal moet ook nog worden goedgekeurd door de Belgische Mededingingsautoriteit.

Derde meer omzet

Lyfra heeft een omzet van 924 miljoen euro en heeft 220 medewerkers in dienst, maar zou met de overname van Lekkerland België met ongeveer een derde groeien. Lekkerland haalt immers een omzet van 331 miljoen euro en heeft 123 werknemers in dienst.

 

De groothandel is een verzameling van zestien groothandels die in 1997 werden samengevoegd onder de naam Lyfra-Partagro, nadat ze in de jaren 1980 werden overgenomen door de Antwerpse sigarettenfabrikant Tabacofina. Begin deze eeuw werden nog enkele groothandelsactiviteiten overgenomen en sinds 2010 is Lyfra in handen van de Luxemburgse Landewyck Group en British American Tobacco.

 

Tot de overname van Lekkerland door Lyfra is goedgekeurd door de Belgische Mededingingsautoriteit, blijven beide bedrijven onafhankelijk van elkaar functioneren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.