LensOnline zet het vizier nu ook scherp op Duitse markt

LensOnline beoogt Duitse expansie

LensOnline beoogt Duitse expansie
Shutterstock

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Samenwerking met optiekwinkels

LensOnline, in 2004 opgericht door Bert Boon en Luc Cuperus, vergrootte zijn Belgische marktaandeel op twee jaar tijd van 10% tot 15% en voor de online verkoop van contactlenzen is het bedrijf zelfs de onbetwiste marktleider in België. Overnames zijn de helft van het geheim achter de sterke groei van LensOnline: mede dankzij de recente overname van LensWorld zal de omzet van LensGroup dit jaar afklokken op meer dan 24 miljoen euro, een groei van 24% tegenover vorig jaar.

 

De andere helft van zijn succesformule schrijft CEO Koen Anné toe aan de structurele samenwerkingen die hij aangaat met lokaal gevestigde optiekwinkels. “Klanten kopen hun lenzen online bij ons en kunnen die dan bij de opticien afhalen of aan huis geleverd krijgen,” verklaart hij aan De Tijd. “Wij sturen die klanten ook naar de optiekwinkel voor een oogmeting en zorgen dus voor meer volk over de vloer.” Inmiddels verzorgt LensOnline de lenzenverkoop voor 80 van de 2.100 Belgische opticiens, die hiervoor een commissie per verkochte lens in ruil krijgen.

 

"Blijven groeien is een must"

Met de overname van een contactlenswebshop in Duitsland zet de groep nu ook een eerste stap op een van de grootste markten in Europa. “We breiden in alle landen ons netwerk uit en ook voor Duitsland staat een snelle expansie op de agenda,” vertelt Anné. “Het is zaak snel te groeien, want de concurrentie is groot en nieuwe kapers op de kust komen er ongetwijfeld snel, met de groeiende interesse van wereldwijde contactlenzenmakers en internetreuzen als Alibaba of Amazon.”

 

Vorig jaar verkocht LensGroup nog 50% van de aandelen aan het investeringsfonds BV Capital Partners en aan het Aquasourça van de oprichtersfamilie van het Franse Carrefour. Daarmee hoopt LensGroup de snelle groeiverwachtingen waar te maken en vanuit zijn magazijn in Kruibeke contactlenzen in heel Europa te bezorgen. Ook in Nederland, Italië en Spanje heeft LensOnline sinds enkele jaren voet aan wal. In Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg en Griekenland heeft LensGroup ook al een webwinkel. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.