Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars | RetailDetail

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

De Leuvense gemeenteraad heeft gisteravond unaniem beslist om een 'promotaks' in te voeren voor handelaars uit de binnenstad. De taks varieert van 80 tot 200 euro per jaar, naargelang de locatie en de grootte van de handelszaak.

Leuven als handelsstad op de kaart zetten

In navolging van andere steden zoals Genk en Kortrijk voert nu ook Leuven een promotaks in. Die taks moet worden betaald door handelaars uit het kernwinkelgebied in de Leuvense binnenstad en uit de Tiense- en Mechelsestraat, twee winkelstraten die in dit gebied uitmonden. De opbrengst wordt geraamd op 195.000 euro per jaar. Gedurende de jaren 2016, 2017 en 2018 legt de stad daar nog eens 200.000 euro per jaar bovenop, geld dat momenteel besteed wordt aan de vzw Centrummanagement Leuven. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond unaniem beslist.

 

Het stadsbestuur sloot hierover een driejarige overeenkomst af met de nieuw opgerichte vzw 'Liefst Leuven'. Daarin zetelen vertegenwoordigers uit de handelswijken, aangevuld met drie waarnemers van de stad. "De vzw zal het geld autonoom kunnen besteden aan allerhande promotionele activiteiten voor de handel, maar dient wel voorafgaandelijk een jaarprogramma en begroting op te stellen en nadien hierover te rapporteren”, zegt de Leuvense schepen Eric Vanderheiden (CD&V), bevoegd voor handel.

 

De subsidies die Leuven nu verstrekt aan de Langste Dag, het oesterevenement, de intrede van de Sint, de countdown op de Oude Markt en het wijkfeest voor het bovenste deel van de Tiensestraat blijven behouden. Maar evenementen als de lente- en herfstshopping moet de vzw voortaan zelf financieren. Schepen Vanderheiden beklemtoont dat het project tot stand kwam op uitdrukkelijke vraag van de handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.