Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars | RetailDetail

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

De Leuvense gemeenteraad heeft gisteravond unaniem beslist om een 'promotaks' in te voeren voor handelaars uit de binnenstad. De taks varieert van 80 tot 200 euro per jaar, naargelang de locatie en de grootte van de handelszaak.

Leuven als handelsstad op de kaart zetten

In navolging van andere steden zoals Genk en Kortrijk voert nu ook Leuven een promotaks in. Die taks moet worden betaald door handelaars uit het kernwinkelgebied in de Leuvense binnenstad en uit de Tiense- en Mechelsestraat, twee winkelstraten die in dit gebied uitmonden. De opbrengst wordt geraamd op 195.000 euro per jaar. Gedurende de jaren 2016, 2017 en 2018 legt de stad daar nog eens 200.000 euro per jaar bovenop, geld dat momenteel besteed wordt aan de vzw Centrummanagement Leuven. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond unaniem beslist.

 

Het stadsbestuur sloot hierover een driejarige overeenkomst af met de nieuw opgerichte vzw 'Liefst Leuven'. Daarin zetelen vertegenwoordigers uit de handelswijken, aangevuld met drie waarnemers van de stad. "De vzw zal het geld autonoom kunnen besteden aan allerhande promotionele activiteiten voor de handel, maar dient wel voorafgaandelijk een jaarprogramma en begroting op te stellen en nadien hierover te rapporteren”, zegt de Leuvense schepen Eric Vanderheiden (CD&V), bevoegd voor handel.

 

De subsidies die Leuven nu verstrekt aan de Langste Dag, het oesterevenement, de intrede van de Sint, de countdown op de Oude Markt en het wijkfeest voor het bovenste deel van de Tiensestraat blijven behouden. Maar evenementen als de lente- en herfstshopping moet de vzw voortaan zelf financieren. Schepen Vanderheiden beklemtoont dat het project tot stand kwam op uitdrukkelijke vraag van de handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.